El 29 de febrer s’ha reunit el CSSL del SOC i tot seguit us deixem els aspectes més destacats dels temes que hi hem tractat:
SITUACIÓ DEL PERSONAL D’OFICINES DEL SOC, CENTRALETA I ATENCIÓ TELEFÒNICA
Des de la IAC-CATAC denunciem la situació del personal d’oficines que està fent atenció telefònica com si fossin teleoperadores. Ja fa temps que estem denunciant reiteradament el problema que comporta la plataforma d’atenció telefònica.
La plataforma d’atenció telefònica suposa un canvi substancial en les condicions de treball del personal i això no ha estat negociat ni s’han aplicat mesures que permetin minimitzar l’impacte: pauses necessàries, pautes i formació psicològica, etc.
Per una banda tenim l’impacte físic en la salut laboral i també l’impacte psicològic:
- Estar tota la jornada laboral amb uns auriculars responent al telèfon no és la tasca del personal del SOC, ni del personal tècnic ni tampoc del personal administratiu. Físicament això afecta a la veu i a les oïdes i psicològicament suposa un greu estrès. No serveix que hi hagi un servei d’atenció psicològica, el que cal és reduir l’impacte, fer prevenció per minimitzar-ne els efectes.
Això ens fa preguntar-nos:
- Cap a quin model de servei públic d’ocupació va el SOC quan:
- Dirigeix el treball principal de la plantilla cap a un servei de centraleta.
- Dirigeix el treball principal dels tècnics d’orientació a fer tasques de teleoperadores.
- Dirigeix el treball principal de l’àrea inicial, igualment a una tasca de teleoperadores, restant temps per a l’atenció presencial, que en moltes gestions és obligatòria.
Això fa que les tasques pròpies del personal del SOC: ORIENTACIÓ I INSERCIÓ LABORAL no es puguin realitzar adequadament. Aquestes necessiten de tot un procés de seguiment, que la tasca introduïda per la “Plataforma” impedeix realitzar:
- RGC
- INSCRIPCIONS INICIALS
- VISITES ESPONTÀNIES DERIVADES DEL SEPE
- VISITES SENSE CITA PRÈVIA QUE CADA VEGADA SÓN MÉS NOMBROSES
IAC-CATAC denunciem que aquesta situació està creant una situació insostenible per al personal, que no pot esperar a l’anunciat estudi sobre càrregues de treball que es realitzarà en un any. Aquest estudi de càrregues de treball és totalment necessari, però arriba tard, el personal ja no pot més i això es demostra amb totes les baixes per IT que té el SOC. Per desgràcia, és molt difícil de demostrar que la baixa està provocada per la situació laboral, i que aquestes siguin reconegudes com a malaltia professional. Per altra banda, la gestió d’anar a visitar-se per la Mútua laboral tampoc és fàcil, perquè el personal de les oficines pugui realitzar les visites mèdiques que farien palesa més clarament aquesta situació de sobrecàrrega i estrès laboral.
Demanem mesures directes amb la gestió de la “Plataforma” i la seva atenció. Us demanem realitzar un monogràfic sobre aquesta qüestió per tal de trobar solucions JA.
VIGILÀNCIA
També es fa palesa la manca de personal de vigilància a totes les OT del SV Territorial de Girona. Amb els exemples de situacions d’agressions que s’han viscut en algunes oficines, el SOC no pot permetre obrir oficines sense un servei de seguretat extern que permeti que el personal treballi en condicions. En cap cas, el personal propi, el personal auxiliar, ha de realitzar aquesta tasca de control de l’entrada i vigilar la seguretat. Considerem totalment essencial aquest servei. El SOC diu que fa mesos que està buscant solució, potser aquesta passarà per no obrir les oficines sinó hi ha garanties de seguretat per al personal i usuàries.
PROTOCOL
S’està treballant en el Protocol de violència exercida per tercers, i ens preguntem si el primer no seria posar les mesures de prevenció perquè aquestes no es produeixin: servei de vigilància i control d’accés a totes les oficines, poder donar un servei de qualitat a la ciutadania i poder donar solucions.
Per tot això, IAC-CATAC diem que el personal no pot esperar a la realització d’estudis, de protocols, de redacció de mesures, cal actuar JA.