PROMOCIÓ INTERNA ESPECIAL
Cataccrac promoció interna especial
Des de IAC-CATAC, un cop han finalitzat els processos especials de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, volem explicar què ha suposat la promoció interna especial.
El 5 de juliol de 2021, el Ministeri de Política Territorial i Funció Pública i les organitzacions sindicals CCOO, UGT i CSIF, majoritaris a l’administració pública de territori espanyol, van arribar a un pacte per reduir la temporalitat de les administracions públiques que es va traduir en el RD 14/21, l’anomenat Icetazo.
Què deia aquest pla de xoc? Doncs el punt segon deia el següent:
“[…] los procesos se desarrollarán a través de concurso-oposición, con una valoración de la fase de concurso de un 40%, en la que se tendrá en cuenta mayoritariamente la experiencia en el cuerpo, escala, categoría o equivalente de que se trate en el marco de la negociación colectiva establecida en el art. 37.1 c) del TREBEP.
En el supuesto de que en la normativa específica sectorial o de cada Administración así se hubiera previsto, los mecanismos de movilidad o de promoción interna previos de cobertura de plazas serán compatibles con los procesos de estabilización.”
És a dir, des de Madrid es va signar un pacte que només incloïa les oposicions d’estabilització i res més. Durant la tardor del 2021 va haver una sèrie de vagues, manifestacions i lluita, per part dels sindicats de la Taula Sindical de Catalunya, IAC-CATAC, entre elles. Vam aconseguir que decaigués el RD 14/21 i es modifiqués a la Llei 20/21. En cap cas, era la norma que volíem, però sí que feia decaure l’Icetazo i millorava, en molt, les condicions pactades pels sindicats espanyols. Com per exemple, un concurs de mèrits, tal com fixa l’article 61.6 del TREBEP.
Paral·lelament, IAC-CATAC vam iniciar una campanya enfocada amb l’Administració de la Generalitat de Catalunya per tal que es fes, al mateix temps que l’estabilització, una promoció interna per al personal funcionari. Per donar compliment a la normativa bàsica de l’empleat públic, tant el TREBEP com el Decret 1/97, que fixen que abans de les oposicions lliures hi ha d’haver un concurs de trasllats. Per la impossibilitat material de fer primer un procés i després l’altre, es va pactar que es fessin en dues fases. Aquestes fases no havien de ser obligatòriament simultànies en el temps, podrien haver estat primer un concurs de trasllats, després de la PIE, a la fase 1. I un cop finalitzat, una segona fase amb les persones estabilitzades. I així donar compliment a la normativa bàsica.
Vam reclamar que es fes també amb les mateixes condicions que l’estabilització, és a dir, per concurs de mèrits, però no hi va haver unitat sindical en aquest aspecte.
Finalment, IAC-CATAC vam aconseguir que l’Administració catalana fos l’única que fes una promoció interna especial, amb reducció de temari, amb places reclassificades i amb un 45% de les places ofertes a estabilització. Anant molt més enllà del pla de xoc del juliol de 2021 i demostrant, així, que IAC-CATAC vetlla per totes les treballadores públiques.
Ara bé, què va passar? L’acord de la MEPAG va derivar en el Decret 12/22 que va presentar el Govern de la Generalitat i que va decaure al Parlament. Posteriorment, després de reunions amb els grups polítics es va aconseguir presentar el Decret 14/22, de 8 de novembre, de mesures urgents per reduir la temporalitat i fomentar la promoció interna, que aquest cop no va decaure però no va ser convalidat i es va materialitzar en la Llei 8/23, del 12 de maig, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat, de foment de la promoció interna i d’agilitació de la cobertura de llocs de treball amb funcionaris de carrera. Aquests 7 mesos d’endarreriment des del pacte de la MEPAG fins a la materialització de la Llei va fer que els processos de promoció interna s’endarrerissin, quan la premissa era que finalitzessin amb anterioritat a la resolució dels processos d’estabilització.
En tot moment, des del pacte del 2022 fins a la finalització de la convocatòria 810, IAC-CATAC hem reclamat en tots els espais de negociació que el personal que aprovés la PIE i quedés en plaça provisional anés a la fase 1 dels concursos de trasllats. I aquesta era la voluntat per part de totes les parts implicades. Però, la sorpresa arriba quan, un cop canviat el Govern de la Generalitat, s’aplica un criteri diferent i es considera que el personal funcionari de la PIE ha d’anar a fase 2.
Cal tenir en compte l’articulat de la Llei 8/23 que en el punt dos de la disposició transitòria primera diu:
“En la primera fase s’han d’adjudicar els llocs de treball als funcionaris de carrera dels cossos, escales o especialitats de l’Administració de la Generalitat que disposaven d’aquesta condició amb anterioritat a la data de resolució del concurs de mèrits d’estabilització, i en la segona fase s’han d’adjudicar els llocs de treball a la resta de concursants.”
I el pacte de la MEPAGC del juliol del 2022:
“A les persones que superin els processos d’estabilització de personal funcionari d’administració i tècnic se les adjudicarà, un cop nomenades funcionaris/àries de carrera, els llocs de treball resultants d’aquestes convocatòries amb caràcter provisional fins a la resolució dels concursos generals de provisió de llocs de treball que es realitzin posteriorment”.
Des del pacte de la MEPAG del 2022 fins a l’articulat de la Llei 8/23, en tots els casos parla de personal funcionari que tenia aquesta condició abans de la resolució dels processos d’estabilització, en cap cas especifica el criteri que siguin del mateix cos. És un criteri exclusiu de Funció Pública i del Govern de la Generalitat.
És per això, que IAC-CATAC hem enviat una carta al Conseller de la Presidència denunciant aquest fet i proposant una solució. Una solució que ja vam plantejar a la MEPAG del dia 23 d’octubre, tal com consta a l’acta: “IAC proposa que hi hagi una puntuació addicional pel fet de ser funcionari/ària i en aquest sentit demana que s’instauri un criteri per beneficiar al personal funcionari d’abans de l’Estabilització.”
IAC-CATAC sabem molt bé el que signem i utilitzem els espais de negociació col·lectiva per defensar els interessos de totes les treballadores públiques. No usem les meses per la demagògia i el populisme ni per fer interpretacions errònies del que hi ha escrit. Tampoc aprofitarem les desgràcies de les persones per treure rèdit sindical, sense aportar solucions, ni per criticar sense fonament.
Els espais de negociació estan per a la defensa dels drets i la millora de les condicions laborals de totes les treballadores i treballadors i és el IAC-CATAC ha estat i seguirà fent sempre.
TOTES SOM TREBALLADORES PÚBLIQUES!!!