MESA SECTORIAL

MAIG 2026

 

Cataccrac Sectorial maig 2026

 

El 18 de maig s’ha reunit la Mesa Sectorial del personal de la Generalitat de Catalunya i aquests són els aspectes més destacats que hi hem tractat:

 

ACORD INCREMENT RETRIBUTIU PERSONAL DELS CENTRES EDUCATIUS DE JUSTÍCIA JUVENIL

 

Des de la IAC-CATAC valorem positivament la signatura de l’acord específic de condicions de treball del personal funcionari de centres i grups educatius de Justícia Juvenil. Es tracta d’un acord que arriba després d’anys de reivindicacions, conflictes i mobilitzacions sostingudes dels col·lectius afectats, i que evidencia una realitat clara: quan les treballadores i treballadors s’organitzen i lluiten, s’aconsegueixen avenços.

 

Des del primer moment, la IAC-CATAC hem defensat la necessitat d’un acord global que inclogués el conjunt del personal de la Direcció General de Justícia Juvenil. En aquest sentit, considerem que l’acord neix encara amb mancances importants derivades de les limitacions pressupostàries imposades per la Generalitat, que han comportat que col·lectius essencials hagin quedat fora de l’acord.

 

És especialment rellevant la situació dels equips de Medi Obert, dels Equips d’Atenció a la Víctima i del SMAT, professionals imprescindibles dins el sistema de Justícia Juvenil que continuen sense veure reconegudes les seves reivindicacions dins aquest marc específic. Aquesta exclusió posa sobre la taula la necessitat de continuar treballant perquè les millores arribin al conjunt dels col·lectius i perquè es pugui abordar de manera integral la realitat laboral de tot l’àmbit de Justícia Juvenil.

 

Malgrat aquestes limitacions, des de la IAC-CATAC entenem aquest acord com una primera passa important i una victòria parcial fruit directe de la pressió sindical i de la capacitat d’organització dels col·lectius. És també una mostra que les reivindicacions sostingudes en el temps acaben obrint espais de negociació i generant millores concretes.

 

Aquest acord no tanca el conflicte ni resol totes les problemàtiques existents. El camí encara és llarg i caldrà continuar negociant, organitzant i pressionant perquè les millores siguin estructurals, estables i arribin a tot el personal sense exclusions.

Des de la IAC-CATAC ens reafirmem en el nostre compromís amb tots els col·lectius de Justícia Juvenil i continuarem treballant perquè cap professional quedi enrere i perquè les condicions laborals del conjunt del sistema siguin dignes, reconegudes i adequades a la feina essencial que desenvolupem cada dia.

 

PERSONAL ADMINISTRATIU DE LA DIRECCIÓ GENERAL DE POLICIA A LES COMISSARIES

 

La IAC-CATAC des de fa anys que reclamem que el personal administratiu i tècnic de la DGP sigui reconegut per les seves condicions singulars i específiques dins l’Administració de la Generalitat.

 

Des de la IAC-CATAC hem insistit novament que aquest personal no es troba en una situació comparable a la resta de personal administratiu de la Generalitat. El PAS de la DGP no és personal policial, però treballa diàriament dins entorns policials i en condicions que comporten una singularitat evident: convivència amb armes, munició, garjoles, persones detingudes i una elevada pressió operativa. Tot això sense cap reconeixement específic ni compensació adequada.

 

A més, aquest personal continua assumint una tarda obligatòria en torn partit que dificulta la conciliació i que no comporta cap compensació retributiva ni organitzativa. Des de la IAC-CATAC fa temps que denunciem que no té cap sentit mantenir un model horari obsolet mentre la mateixa Administració reconeix que els sistemes de treball han canviat.

 

La DGP ha exposat que està treballant en el seu Pla Estratègic amb horitzó 2030, que preveu arribar als 25.000 efectius del cos de Mossos d’Esquadra. Segons l’Administració, aquest creixement també haurà d’anar acompanyat d’un increment del personal administratiu i tècnic que sosté el funcionament diari de l’organització. També s’han anunciat noves infraestructures a la regió policial de Ponent.

 

Aquest creixement posa encara més en evidència la situació actual del PAS. A dia d’avui, la Direcció General de Policia disposa aproximadament de 20.000 efectius operatius dels Mossos d’Esquadra davant només 800 persones de PAS distribuïdes en un centenar de comissaries. Això significa que, de mitjana, hi ha uns 187 mossos per comissaria però només 7 persones de PAS per centre. Una desproporció que explica perfectament la sobrecàrrega estructural que pateix el col·lectiu i la manca de reforç administratiu que arrossega des de fa anys.

 

Pel que fa a les reivindicacions, Funció Pública ens ha reconegut que s’està analitzant la demanda del nivell C-16 i la necessitat d’abordar-la tenint en compte les responsabilitats, funcions i condicions singulars del personal. Segons l’Administració, cal fer una anàlisi exhaustiva de les tasques actuals i futures abans de concretar possibles millores retributives.

 

També s’ha abordat la reclamació històrica de la supressió de la tarda obligatòria. La DGP ha admès que el sistema actual s’ha de revisar i adequar als nous models de treball, valorant quins serveis requereixen realment presencialitat a la tarda i quins no.

 

Des de la IAC-CATAC hem reclamat que aquesta supressió sigui una realitat aquest mateix octubre i que la negociació de les millores retributives i del reconeixement específic del col·lectiu s’iniciï immediatament. Hi ha qüestions que poden continuar analitzant-se, però n’hi ha d’altres que ja fa massa anys que estan diagnosticades i que requereixen decisions polítiques i mesures concretes.

 

Durant la Mesa la DGP ha reconegut retards derivats de la manca de recursos i dels canvis provocats pels concursos, afirmant que la situació actual ja estaria regularitzada. Igualment, s’ha admès que el sistema continua sent poc àgil a l’hora de cobrir vacants.

Des de la IAC-CATAC valorem positivament que finalment l’Administració reconegui problemàtiques que fa anys que denunciem i que admeti la necessitat d’abordar-les. Però també deixem clar que el personal administratiu i tècnic de la DGP està cansat de plans de futur mentre les condicions laborals continuen sense canvis reals.

 

El reconeixement de l’especificitat del PAS no pot quedar eternament pendent d’estudis i calendaris a llarg termini. Les funcions es fan avui, les condicions es pateixen avui i les solucions també han d’arribar avui.

 

Des de la IAC-CATAC continuarem exigint que el personal administratiu i tècnic de la DGP deixi de ser invisible dins l’estructura policial de la Generalitat i tingui, d’una vegada per totes, el reconeixement laboral, organitzatiu i retributiu que li correspon.

 

TORN OBERT

 

IAC-CATAC hem demanat en quin punt es troba les modificacions que es volen dur a terme en les OACs i per quan està previst el cobrament del complement.

 

També hem mostrat la nostra preocupació per la tramitació del complement del PAS d’Educació que havia d’arribar al maig i que encara no ha vist la llum en un acord de Govern. Esperem que en el proper Consell Executiu de Govern s’aprovi i es pugui, finalment, rebre en la nòmina del mes de maig.

 

Paral·lelament, IAC-CATAC hem reclamat que aquest complement es faci extensiu a tots els centres educatius com al SOC (CIFOs) i a les Escoles Agràries del departament d’Agricultura.

 

Finalment, i donada la problemàtica de la cobertura de vacants, especialment en les places administratives de les comissaries dependents de la DGP, IAC-CATAC hem preguntat l’estat de Borsa Oberta d’Ocupació, que al desembre de 2025, Funció Pública ens va presentar un calendari on es preveia la seva instauració el març/abril de 2026. Seguim amb els problemes de manca de cobertura de plaça i de procediments extremadament llargs.

 

El darrer punt, és que properament es convocarà el Grup de Treball de Selecció i Provisió.

Des de la IAC-CATAC volem acabar convocant al personal de la Generalitat de Catalunya, sobretot el personal del Districte Administratiu, que es concentri amb nosaltres el proper dijous 21 de maig, a les 10.30 hores a les portes del DA per reclamar les 35 hores ja i sense condicions!