MESA SECTORIAL

ABRIL 2025

 

Cataccrac Sectorial Abril 2025

 

Abans de començar el resum de la Mesa Sectorial del mes d’abril, IAC-CATAC volem informar que hem impugnat la publicació del DOGC del Complement de Productivitat 360º. Una decisió que emana de la coordinadora del sindicat IAC-CATAC ja que no creiem que aquest complement, i sobretot, la forma com està estructurat sigui beneficiosa per a les treballadores i treballadors de la Generalitat de Catalunya.

Concretament impugnem la inseguretat jurídica que comporten les avaluacions anònimes, la desproporció entre els imports per als diferents cossos i la restricció d’haver de treballar un mínim del 50% del temps per poder optar a percebre el complement sense que hi hagi una proporció entre temps treballat i import. Des de IAC-CATAC valorem que aquest complement de productivitat hauria de veure’s reflectit a la nòmina del personal en forma de tercera paga extra fixa. Haver de valorar conceptes tant subjectius com els que es valoren no formen part del que hauria de ser per garantir un serveis públics de qualitat, que passen per unes retribucions dignes per al seu personal, i no per fomentar la competitivitat entre el personal funcionari i laboral.

 

 

Fet aquest anunci, tot seguit passem a detallar els aspectes més importants de la reunió de la Mesa Sectorial d’abril de 2025:

 

  • Aplicació de la disposició transitòria primera de la Llei 8/23 al cos d’Agents Rurals

En un punt proposat per IAC-CATAC vam mostrar la nostra preocupació perquè el Departament d’Interior vol aplicar la disposició transitòria primera de la llei 8/23 fent dues fases en el proper concurs de trasllats. En la primera fase participarien tots els concursants inclosos els de la convocatòria 4/22; però els de l’oposició 643, els d’estabilització, anirien en una fase posterior.

 

Creiem que això és totalment injust pels 15 funcionaris de l’oposició 643 que no han fet un convocatòria de concurs de mèrits (com la resta de convocatòries d’estabilització sinó una oposició similar a una ordinària), a més de fer l’oposició paral·lela amb la 4/22 inclús fent la formació i pràctiques conjuntament, i nomenats al mateix moment. I per més inri, 7 del 15 aspirants de la 643, al ser interins no van haver de fer la fase de pràctiques i van ser nomenats mig any abans que la resta d’aspirants. El què vam demanar és que ambdues convocatòries participessin conjuntament en la segona fase.

 

La DGAR va comentar que ho volia fer així perquè si ho feien com deia la norma els funcionaris de l’oposició 1/20 que es van nomenar després de la resta dels participants de la mateixa oposició es veurien obligats a anar també a la fase 2 del concurs. La fi de la fase de concurs-oposició de la 643 va ser el 20 de novembre de 2023. També afegir que de la convocatòria 1/20 van ser nomenats una part al 30 de novembre i una altra part el 15 de novembre. La data de resolució va ser el 23 de desembre de 2022, però el cos d’agents rurals no va tenir concurs de mèrits.

 

En aquest sentit la disposició transitòria primera de la Llei 8/23 diu:

“2. En la primera fase s’han d’adjudicar els llocs de treball als funcionaris de carrera dels cossos, escales o especialitats de l’Administració de la Generalitat que disposaven d’aquesta condició amb anterioritat a la data de resolució del concurs de mèrits d’estabilització, i en la segona fase s’han d’adjudicar els llocs de treball a la resta de concursants.”

 

L’Administració, per finalitzar, va dir que han de comprovar les dates de cada fet, fer la consulta pertinent a l’assessoria jurídica i que ens comunicaran la decisió presa. Tot i que el Departament durant el transcurs de la mesa s’ha pronunciat en el sentit de la demanda de IAC-CATAC.

 

Esperem que la resposta de l’Administració sigui favorable. Així mateix, creiem que el fet que s’hagi portat la consulta a la mesa sectorial farà que el concurs, si es fa correctament, no hagi de patir demores, cosa que tots agrairem.

 

La problemàtica ve perquè el Departament d’Interior va seguir fent les convocatòries ordinàries i concursos de trasllats al marge de l’estabilització, un cop publicada la Llei 20/21, a diferència dels altres cossos i categories de l’Administració de la Generalitat de Catalunya.

 

  • Acord de Govern de mesures d’eficàcia a l’ICAM

Manifestem la nostra preocupació sobre l’acord de Govern de (data) de mesures per millorar l’eficàcia del l’ICAM i què pot comportar. Actualment la plantilla de l’ICAM està sobresaturada perquè no es cobreixen totes les vacants i té un alt volum de feina. IAC-CATAC sol·licitem la creació d’un grup de treball, depenent de la Mesa Sectorial per tal de negociar l’aplicació de l’acord de Govern. Funció Pública ens comenta que actualment, l’acord està en fase de detecció de necessitats. Un cop es tinguin, les mesures generals es negociaran més endavant amb la creació d’aquest grup de treball. Des de IAC-CATAC veiem preocupant, que davant la falta de professionals en el sector, enlloc de millorar les seves condicions laborals i fer-les més atractives es plantegin rebaixar el nivell de català exigit al B1, per més endavant, formar el nou personal amb el nivell de català que s’exigeix al personal de la Generalitat.

 

  • Seguiment acord penitenciaris

Aquest punt de la Mesa Sectorial es posa sobre la taula perquè es dubta, per part d’una central sindical, que Funció Pública, que assisteix a les reunions de seguiment de l’acord de penitenciaris i del grup de treball del sector, no fa correctament la seva tasca. L’Administració deixa clar que el contingut de les reunions està clarament fixat i que els temes es tracten on pertoquen. Tot el que no s’hagi de tractar en el grup de seguiment de l’acord es trasllada al grup de treball.

 

  • Convocatòria Grup de Treball PAS Educació

Des de IAC-CATAC sol·licitem la convocatòria del grup de treball del personal PAS d’Educació ja que han passat més de 7 mesos des de la darrera reunió i el Departament d’Educació, tot i comprometre’s a realitzar un retorn de les demandes presentades no ha fet res de res. La situació del personal PAS de centres educatius, serveis territorials i serveis centrals cada cop és pitjor i es necessita, amb caràcter urgent, la negociació de les condicions laborals de les treballadores i treballadors.

 

També, des de IAC-CATAC exigim que el Departament recordi a les direccions de centres que el personal PAS no està subjecte al Decret de Plantilles i no poden fer i desfer com fan habitualment. Durant la setmana passada ens hem trobat que moltes direccions de centres no complien el Decret de Jornada i Horaris i no validaven la tarda no recuperable de Sant Jordi obligant al personal a romandre al centre. El PAS d’Educació és personal de la Generalitat igual que qualsevol administratiu, auxiliar administratiu o subaltern de qualsevol departament i, per tant, té els mateixos drets que les direccions de centres es neguen a concedir. Ja està bé, prou que el personal PAS sigui invisible. La garantia dels serveis públics, un cop més, passa per unes condicions laborals dignes. Per un augment de nivells, per un complement específic més elevat i per uns drets iguals per a tot el personal. Tenim prop de 5.000 treballadores que veuen com els seus sous no augment mentre que sí que ho fa la carestia de la vida.

 

En l’annex de la Sectorial del mes d’abril, IAC-CATAC proposem un seguit de millores per al personal PAS d’Educació.

 

Pel que fa al grup de treball, Funció Pública comenta que convocaran el grup de treball de la manera més immediata possible. Esperem que sigui abans que finalitzi el curs i poder encarar les millores de cara al curs vinent.

 

  • Torn Obert

IAC-CATAC sol·licitem una previsió del calendari de processos fefaent per acabar amb la incertesa que moltes companyes ens esteu transmetent. L’administració de la Generalitat té convocatòries de concursos de trasllats i d’oposicions pendents de resoldre’s o, si més no, avançar i això comporta molts greuges per a tot el personal afectat. Des de IAC-CATAC sol·licitem una reunió del grup de treball de Selecció i Provisió per tal de poder esclarir tots els dubtes de les convocatòries en curs que estan ralentitzant-se i de les properes convocatòries que s’han de realitzar.

A banda, tampoc tenim cap informació de la Borsa Oberta d’Ocupació Temporal que s’havia d’obrir al primer trimestre d’enguany. També preguntem quina serà finalment l’aplicació del 15% addicional en les convocatòries en relació al torn lliure i de promoció interna.

 

En el torn obert, també hem recordat a Funció Pública que en l’anterior sectorial se’ns va comunicar que el temari de l’escala d’ambientòlegs seria imminent i encara no en sabem res.

 

A totes aquestes demandes, l’Administració ens comenta que en pren nota i que ho traslladarà a selecció i provisió. Per altra banda, ens recorda que els processos de concursos de trasllats són llargs i que la mitjana de temps, abans de l’estabilització rondava l’any per a tot el procediment. Però cal recordar que, si la voluntat és convocar les places de les OOP el mateix any de publicació, els terminis s’han de reduir perquè no s’arriba a temps i correm el perill de seguir acumulant interinatges en frau de llei.

 

Finalment, informar que el concurs de trasllats de cossos generals que estan pendents de convocar han modificat la seva previsió. Concretament, auxiliar administratiu està previst al maig i subaltern al juny.