ANNEX Sectorial

abril 2025

 

Annex Mesa Sectorial Abril

 

IAC-CATAC hem iniciat una campanya de millora de les condicions laborals del personal PAS dels centres educatius, serveis territorials i serveis centrals per tal que aquestes millorin.

 

Deixem de ser invisibles, fem un PAS endavant és el lema amb la que volem denunciar el personal PAS pateix una situació insostenible en els seus llocs de feina. Per això diem prou!

Ens manifestarem el proper dissabte 10 de maig a Barcelona.

A les 12.30 h a la plaça Urquinaona!

Per deixar ben clar que el personal PAS existim i que formem part de la comunitat educativa.

 

 

Els punts que reclamem, per tal de millorar les condicions laborals del personal PAS que volem traslladar al Departament d’Educació són els següents:

RETRIBUCIONS DIGNES

Les funcionàries de la Generalitat de Catalunya ens trobem entre les pitjors pagades de totes les administracions catalanes, situació força vegades desconeguda donat que es podria pensar que l’Administració gran hauria de ser exemple per a les petites, marcant la tendència a seguir per la resta, però la cosa està molt lluny de ser així.

 

IAC-CATAC hem preparat un parell de quadres dels salaris que perceben al Departament d’educació els cossos subaltern i auxiliar administratiu tant a centres com a Serveis Territorials, comparat respecte de les funcionàries pitjors pagades dels mateixos cossos però pertanyents a algunes de les administracions locals més importants del país.

 

COMPARATIVA SALARIS AGRUPACIÓ PROFESIONAL DEL COS SUBALTERN (ANTIC E)
Administració Mensual x 14 % nivell 12 % nivell 10
Generalitat nivell 10 (SSTT) 1406,57
Generalitat nivell 12 (centres) 1464,31
AP/E Pitjor remunerat Ajuntament de Barcelona 1699,54 16,06 20,83
AP/E Pitjor remunerat Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat 1769,9 20,87 25,83
AP/E Pitjor remunerat Ajuntament de Lleida 1543,69 5,42 9,75
AP/E Pitjor remunerat Ajuntament de Reus 1690,75 15,46 20,20
AP/E Pitjor remunerat Ajuntament de Badalona 1588,85 8,51 12,96
AP/E Pitjor remunerat Ajuntament d’Esplugues de Llobregat 1761,94 20,33 25,27
AP/E Pitjor remunerat Ajuntament d’Olot 1412,26 -3,55 0,41
Diferencia percentual mitjana 11,87% 16,46%

 

COMPARATIVA SALARIS COS AUXILIAR ADMINISTRATIU (C2)
Administració Mensual x 14 % nivell 14 % nivell 12
Generalitat nivell 12 (SSTT) 1531,09
Generalitat nivell 14 (centres) 1645,58
C2 pitjor remunerat Ajuntament de Barcelona 1822,72 10,76 19,05
C2 pitjor remunerat Ajuntament de L’Hospitalet de Llobregat 1955,75 18,85 27,74
C2 pitjor remunerat Ajuntament de Lleida 1775,54 7,90 15,97
C2 pitjor remunerat Ajuntament de Reus 1746,27 6,12 14,05
C2 pitjor remunerat Ajuntament de Badalona 1710,21 3,93 11,70
C2 pitjor remunerat Ajuntament d’Esplugues de Llobregat 1942,52 18,04 26,87
C2 pitjor remunerat Ajuntament d’Olot 1569,89 -4,60 2,53
Diferencia percentual mitjana 8,71% 16,84%

 

Podem observar com, depenent dels nivells, la diferència salarial mitjana està entre un 9 i un 17%, xifres absolutament escandaloses, però que freguen el ridícul quan observem diferències concretes que voregen el 30% com són els casos de l’Ajuntament de l’Hospitalet i d’Esplugues de Llobregat.

 

L’anàlisi s’ha fet amb els cossos de remuneració més baixa, però la situació és la mateixa per a les treballadores del Departament d’Educació dels cossos C1, A2 i A1 que també pateixen aquesta diferència salarial respecte de la resta d’administracions catalanes.

 

Ens trobem aleshores que l’Administració de la Generalitat de Catalunya, que hauria de ser el mirall en el qual la resta d’administracions haurien de fixar-s’hi, en realitat representa un mínim a partir del qual la resta d’administracions milloren les condicions laborals de les seves treballadores. Ens hem de conformar les treballadores de la Generalitat i del Departament d’Educació representant aquest mínim? Sorprenent i vergonyós.

Què demanem? Demanem un augment salarial que permeti a les treballadores viure amb dignitat i que converteixi la Generalitat en el que hauria de ser, l’Administració de referència al nostre país i representi un servei públic de qualitat.

 

AUGMENT DE NIVELLS

És també vergonyosament freqüent, trobar treballadores acomplint tasques que correspondrien a nivells i escales superiors a les establertes per al lloc de treball. És una problemàtica especialment greu a serveis territorials on trobem, per exemple, auxiliars administratives C2 de nivell 12 fent tasques que en molt superen aquest nivell.

Què demanem? Demanem, tant a centres com a Serveis Territorials, una revisió de la RLT per adequar els nivells a les tasques realment acomplertes.

COMPLEMENT D’ATENCIÓ AL PÚBLIC

El personal d’administració i serveis a centres del Departament d’Educació no cobra el complement d’atenció al públic. Donem una ullada a les tasques d’aquest personal. Segons el document d’organització i gestió de centres emès pel Departament d’Educació cada curs. És funció del personal subaltern:

“Controlar els accessos i rebre les persones que accedeixen al centre”

I per complir aquesta funció la tasca assignada és:

“Recepció i atenció de les persones que accedeixen al centre”

Recordem que un centre educatiu és un edifici públic obert a la ciutadania, tothom i pot entrar. Per tant, els subalterns fan atenció a la ciutadania, a qualsevol que, pel motiu que sigui, entri al centre, i de fet així ho especifica al document: “atenció a les persones que accedeixen al centre”, a tothom, l’atenció no és només interna com seria el cas d’alumnes i docents. També es rep i atén a transportistes, comercials, contractistes, públic en general que pregunta per algun estudi concret, famílies, etc… Llavors com s’entén que aquest personal no cobri el complement d’atenció al públic?

 

La situació dels auxiliars administratius és semblant, al document d’organització i gestió de centres trobem que és tasca de l’auxiliar:

Atenció telefònica i personal sobre els assumptes de la secretaria administrativa del centre

L’auxiliar ha d’atendre personalment a la ciutadania que necessita fer algun tràmit administratiu al centre, però no cobra el complement. S’entén? Nosaltres no ho entenem.

Què demanem? Demanem el cobrament del complement d’atenció presencial al públic per aquell personal que efectivament te encomanada aquesta tasca.

TELETREBALL

El departament d’Educació no autoritza als auxiliars administratius de centres educatius el teletreball perquè tenen assignada la tasca de l’atenció personal a la ciutadania que té algun tràmit administratiu per fer amb el centre. Aquest requisit de presencialitat no és retribuït amb el corresponent complement. Aleshores, ni una cosa ni l’altra, ni teletreball, ni complement i entenem que això és contradictori. O bé concedeixes el teletreball o bé pagues el complement d’atenció presencial al públic, la negació d’ambdues coses no és compatible.

Què demanem? Que s’autoritzi com a mínim un dia de teletreball per al personal que no cobri el complement d’atenció presencial al públic.

 

 

35 HORES DE JORNADA SETMANAL

La jornada de 35 hores és una reivindicació històrica i transversal de la IAC-CATAC. En un context en el qual la gran majoria d’administracions públiques catalanes ja compten amb aquesta jornada laboral de 35 hores, no trobem cap motiu perquè la Generalitat, un cop més, estigui a la cua del conjunt d’administracions en matèria de conquestes laborals. Aquesta qüestió és inajornable.

Què demanem? Implementació immediata de la jornada de 35 hores.

COMPLIMENT DE L’ACORD DE RÀTIO D’ALUMNES DEL CENTRE PER A PERSONAL PAS

Fa vint anys que ni s’actualitza ni es compleix. La instrucció de ràtios que marca la quantitat de personal d’administració i serveis que hi ha d’haver als centres educatius en funció del nombre d’alumnes, tipologia i horari del centre.

Què demanem? Actualització de l’acord de ràtios per adequar-lo a la realitat present dels centres que han augmentat en complexitat i per descomptat el seu estricte compliment.

CONCILIACIÓ I GAUDIMENT D’ASSUMPTES PERSONALS I DIES EXTRES DE VACANCES

El Decret de jornada i horaris 56/2012 garanteix el dret del personal a: “disposar de dies d’assumptes personals”. Però en el cas del personal d’administració i serveis a centres educatius és l’administració qui disposa d’aquests dies, no sent elecció de les treballadores el seu gaudiment. L’explicació d’aquest fet radica en que els centres educatius tenen la particularitat de tancar les seves portes a unes èpoques concretes de l’any: Nadal, Setmana Santa i els quatre dies de lliure disposició.

 

Entenem, i no critiquem, la necessitat de l’administració de justificar d’alguna manera l’absència del personal a la feina en aquestes èpoques de tancament de centre, i que, per tant, disposi dels dies d’assumptes personals de les treballadores en aquestes dates. Però, la realitat és que això produeix un perjudici important per a les treballadores que perden la disposició dels seus dies d’assumptes personals, i queden totalment desprotegides quan se’ls hi presenta alguna necessitat de conciliació, o de qualsevol altra naturalesa, fora d’aquests períodes.

 

Entenem que la no disposició a voluntat dels dies d’assumptes propis s’ha de compensar afegint al compte d’aquests dies, hores addicionals que permetin atendre les necessitats d’absència del lloc de treball que les treballadores puguin necessitar fora de les dates de tancament de centre.

Però la no disposició dels dies d’assumptes personals no és l’única eina de conciliació que el Departament d’Educació nega a les seves treballadores. El mateix Decret 56/2012 de jornada i horaris al seu article 14 bis estableix “25 hores anuals de flexibilitat horària recuperable”. Doncs bé, aquesta flexibilitat horària recuperable també li és denegada al personal d’administració i serveis sense que a hores d’ara sapiguem del tot el motiu.

 

Igualment passa amb els dies de vacances addicionals que el Departament d’Educació no permet gaudir a voluntat, sinó que obliga al seu gaudiment enganxat, per davant, a les vacances del mes d’agost.

 

En resum, estem davant d’un personal que té totalment prohibida la conciliació fora dels períodes de tancament de centre. No disposa dels seus assumptes personals, no disposa de flexibilitat horària recuperable, no disposa de teletreball, el permís sense retribució és generalment denegat i ni tan sols pot escollir quan gaudeix dels dies de vacances addicionals. Pel que fa a la conciliació la situació és d’emergència greu.

Què demanem? Demanem el gaudiment, a voluntat de les treballadores, d’almenys tres dies d’assumptes propis fora dels períodes de tancament de centre, que es permetin les 25 hores de flexibilitat horària recuperable i la lliure elecció dels dies addicionals de vacances.

CONCRECIÓ I RESPECTE DE LES TASQUES I FUNCIONS

Les tasques del personal d’administració i serveis de centres educatius, es troben relacionades al document d’organització i gestió de centres que cada curs publica el Departament d’Educació on, al final de la relació de tasques figura la següent clàusula de tancament:

El director o directora del centre pot determinar, segons les necessitats i característiques del centre, funcions i tasques similars o relacionades amb les anteriors”

Aquesta instrucció que, ni és infreqüent en dret i que ben entesa no tindria per què ser un problema, està esdevenint un calaix de sastre fruit de l’abús que en fan les direccions per encabir-hi qualsevol cosa. La realitat als centres educatius és que aquelles feines que no tenen un responsable clar, acaben sent encomanades, en virtut d’aquesta potestat de les direccions, al personal d’administració i serveis, els hi correspongui o no. Per això, és necessari posar límits a aquest precepte establint una sèrie d’exclusions clares per a cada cos.

Què demanem? Establir exclusions que mai puguin ser considerades tasques similars o relacionades. Per exemple, en el cas dels subalterns serien les tasques de neteja, reciclatge, jardineria o manteniment. En el cas dels auxiliars la comptabilitat. I en general qualsevol tasca que estigui específicament assignada a un altre cos.

40 HORES DE FORMACIÓ DINS L’HORARI LABORAL

Massa sovint les treballadores es troben amb l’oposició de les seves direccions per gaudir d’aquest dret. Tant per realitzar la formació dins l’horari laboral, com per recuperar les hores d’aquelles formacions realitzades fora d’aquest, tot i ser formació bàsica.

Què demanem? Gaudiment del dret a les 40 hores de formació dins l’horari laboral sense impediments ni pressions o la compensació si es realitza fora de la jornada laboral.

DOTACIÓ DE PERSONAL SUBALTERN A ESCOLES DE PRIMÀRIA

La Generalitat de Catalunya només dota de personal subaltern als Instituts de secundària, deixant en mans dels ajuntaments la dotació, o no, de conserge a les escoles. Això perjudica greument el personal de la Generalitat treballant en aquestes escoles, que es veu contínuament forçat a fer feines que no corresponen al seu cos, perquè quan les treballadores defensen els seus drets només aconsegueixen reprimendes per part de les direccions. Aquesta situació no pot continuar així, cap treballadora ha de ser malmirada per defensar el respecte a les seves tasques.

Què demanem? Dotació de personal subaltern a escoles de primària i que les direccions respectin les tasques pròpies de cada cos.

IMPLEMENTACIÓ DE LA BORSA D’INTERINES

La borsa d’interines del Departament d’educació pactada l’any 2020, mai ha arribat a funcionar de la manera que va ser acordada. No hi ha cap criteri clar de funcionament ni de baremació de mèrits, a més de no ser gens de transparent donat que no és pública ni consultable per a les seves integrants.

 

Això dona com a resultat una inseguretat jurídica inadmissible per a les funcionàries interines, que mai no saben quan podran ser cridades ni els motius pels quals no són seleccionades per una substitució.

Què demanem? El compliment immediat de la borsa que es va pactar l’any 2020 i transparència en l’ocupació temporal dels llocs de treball.

COMPLIMENT DE LES JORNADES I HORARIS PACTATS

El personal d’administració i serveis de centres educatius fa horari especial. Això significa que queda concretat completament cada mes de setembre i té validesa per a tot el curs. Aquest concepte tan senzill, sembla no ser ben entès per moltes direccions de centres que modifiquen a conveniència, i d’avui per a demà, l’horari del personal d’administració i serveis. Una altra pràctica habitual és la creació d’una borsa d’hores clandestina aprofitant el diferent volum de feina segons l’època de l’any. Fan treballar menys hores al personal en determinats períodes, per poder redistribuir aquestes hores durant la resta del curs, una pràctica barroera que incompleix flagrantment tota normativa.

 

Recordem que es tracta d’un personal en situació d’emergència en l’àmbit de la conciliació, fem una repassada breu: no assumptes propis, no dies de vacances addicionals, no teletreball, no permís sense retribució, no flexibilitat horària i ara tampoc seguretat amb el seu horari… És increïble que tot això passi, però passa. El tema de la flexibilitat horària és especialment sagnant donat que se li nega a la treballadora, però les direccions sí es creuen amb el dret de treure hores d’aquí per recuperar-les allà, francament indignant.

Què demanem? Compliment estricte dels horaris signats a començament de curs.

 

Per tot això, el proper 10 de maig, vine a la manifestació del personal PAS a Barcelona. A les 12.30 hores a la plaça Urquinaona!

Lluitem pels nostres drets!