Instrucció FP 1/24
El 12 de novembre, Funció Pública ha publicat la instrucció 1/24 sobre mesures aplicables al personal de l’Administració de la Generalitat com a conseqüència de restriccions o limitacions a la mobilitat de derivades de plans especials d’emergències. Aquesta instrucció deroga la instrucció 3/2017 que regulava la flexibilitat horària com a conseqüència d’episodis mediambientals de contaminació o d’altres situacions d’emergència derivades de plans de protecció civil.
La instrucció 1/24 desenvolupa l’article 7.1 c) del Decret 77/20 de teletreball i dona l’opció excepcional d’autoritzar el teletreball ocasional amb motiu de la declaració d’episodis ambientals de contaminació o altres situacions d’emergències derivades de plans de protecció civil, sense necessitat de sol·licitud prèvia. Així doncs, aquesta instrucció fixa que:
– El personal que té assignades funcions susceptibles de prestar-se en règim de teletreball no haurà de desplaçar-se als centres de treball quan presta serveis o resideix en zones afectades per restriccions o limitacions a la mobilitat derivades de l’activació d’un pla especial d’emergències i acordades mitjançant resolució de l’autoritat competent en matèria de protecció civil.
– El personal que presti serveis essencials, segons l’autoritat competent, ha de prestar serveis presencials, llevat que tingui funcions susceptibles de prestar-se en règim de teletreball. En el cas que resulti afectat en els desplaçaments, es considera justificada l’absència només en l’horari de permanència obligatòria i ha de ser comunicada immediatament al cap de la unitat o superior jeràrquic. A més a més, s’afegeix que per a aquest personal, prèvia autorització expressa de les secretaries generals, es considerarà justificada l’absència si té a càrrec menors de 14 anys, persones dependents o amb discapacitat.
– El personal no essencial però que no pot exercir el teletreball no té l’obligació de desplaçar-se als centres de treball i es consideren justificades les absències només en l’horari de permanència obligatòria, de 9 h a 14 h.
S’han de recuperar les absències justificades de l’horari de permanència obligatòria en el termini màxim dels quatre mesos següents o a compte d’assumptes personals.
En tot cas, des de IAC-CATAC veiem insuficient aqueta instrucció, sobretot per a col·lectius específics de la Generalitat de Catalunya del nostre àmbit. Creiem que hi ha d’haver una modificació del Decret de Jornada i Horaris per tal d’adaptar-se a la realitat actual.