Comissió d’Interpretació, Vigilància i Estudi del Conveni de Personal Laboral de la Generalitat de Catalunya (CIVE)
4 de novembre de 2024
El sindicat IAC-CATAC, com a sindicat de classe i assembleari, hem participat en aquesta sessió de la CIVE, conjuntament amb Funció Pública i altres sindicats, amb l’objectiu de defensar i millorar les condicions de treball del personal laboral de la Generalitat.
LA IAC-CATAC guanya les eleccions de personal laboral de Presidència a Barcelona obtenint la majoria absoluta del comitè.
La IAC-CATAC vol agrair sincerament a tots els treballadors i treballadores que ens han donat suport en aquestes eleccions de personal laboral a Presidència a Barcelona. Gràcies a vosaltres, hem aconseguit aquest resultat, que reforça el nostre compromís i la nostra capacitat per defensar els drets de tot el personal laboral de la Generalitat.
La IAC-CATAC estem aquí per tots vosaltres i seguirem treballant amb fermesa per a millorar les condicions laborals i defensar els drets de cada treballador i treballadora, no només a Presidència, sinó en tots els departaments de la Generalitat. Seguim impulsant una tasca constant i compromesa perquè tots tinguem una veu forta i clara. Treballant per assolir un entorn laboral més just i digne. Gràcies a tots i totes per la vostra confiança.
- Informació sobre les hores extraordinàries del 3r trimestre de 2024
A proposta de l’Administració, es va presentar un informe de les hores extraordinàries realitzades durant aquest període. Des de la IAC-CATAC qüestionem l’augment constant d’aquestes hores, ja que vulnera l’objectiu acordat en conveni de minimitzar-ne l’ús. També reclamem que les hores extraordinàries a pagar, es facin en la menor demora possible i dins del mateix exercici fiscal. Creiem que cal analitzar l’origen d’algunes d’aquestes hores extraordinàries i saber quines corresponen realment a una necessitat puntual i quines a una manca de personal estructural. Aquesta és una tasca que mana principalment dels diferents comitès d’empresa dels diversos departaments i que ens han de traslladar, ja que l’administració la situació actual, ja els hi està bé.
- Concursos de canvi de destinació
La IAC-CATAC i la UGT vam sol·licitar informació concreta sobre les dates de publicació dels concursos de canvi de destinació, especialment rellevants per als col·lectius de treballadors i treballadores que es troben en situació precària o amb necessitats de mobilitat interna. Funció Pública va reconèixer que es troben en fase final de proves de l’aplicatiu que han fet servir pels funcionaris, adaptat a laborals. Que aquest fet havia endarrerit les convocatòries. No obstant, s’espera que sigui de forma imminent. Ara falta interpretar que vol dir imminent: dues setmanes, un mes?
Des de la IAC-CATAC també volem aclarir el format que tindrà aquest concurs, traslladant els dubtes que ens haveu fet arribar, com el fet de si un treballador/a podrà participar en diferents departaments de forma independent. FP ens remet a la transitòria 9na:
“…en les primeres convocatòries de provisió de llocs de treball mitjançant concurs de canvi de destinació que faci cada departament de l’Administració de la Generalitat immediatament posteriors a la finalització dels processos d’estabilització, s’hauran d’incloure totes les places vacants pressupostades departamentals de la categoria i/o especialitat professional de personal laboral objecte de cada convocatòria..” “…En ambdues fases els llocs de treball vacants es proveiran en la modalitats de trasllat, canvi a categories englobades dins de l’àrea de funcions i canvi a categories englobades fora de l’àrea de funcions d’aquelles categories laborals.”
Tenim constància que hi ha departaments que estan transmetent als seus comitès que únicament tenen pensament de treure dues categories, i la resta? No han tingut altres categories amb personal afectat? I les resultes, o directament no pensen que algú fix amb anterioritat pot marxar del seu lloc de treball per promoció interna, o trasllat.
A IAC-CATAC ens mantindrem vigilants per assegurar que es compleixin els terminis i no es retardin, ni minvin més les oportunitats de mobilitat dels treballadors i treballadores.
- Manca trobar personal en algunes categories i l’aplicació dels complements transversals (articles 37.1 i 37.2)
Dins d’aquest punt s’ha fet pales que aquests complements no poden servir tot. En aquest punt estem d’acord amb Funció Pública i és que tenim problemes per cobrir categories laborals “infravalorades”. Altre cosa és com arribar a revertir la situació, els tempos i la forma. Avui tocava el torn d’infermeres i responsables de higiènic-sanitaris en l’àmbit residencial del Departament de Drets Socials i Inclusió. La problemàtica va més enllà: Personal mèdic i sanitari (metges i infermeres) que treballen en els serveis de vigilància de la salut dels diferents departaments i sectors públics. Un problema d’origen, no surten prou especialistes un cop acabat el MIR, i els sous a la privada, o al propi ICS, tripliquen els del nostre VI Conveni. Cal abordar aquest problema ja! Però com ja venim dient des de la IAC-CATAC hi ha d’altres categories en situacions similars, els programadors informàtics és un altre col·lectiu que es pot veure afectat, se’ls demana uns coneixements en tots els àmbits i amb profunditat, per uns sous justets, mentre a la privada se’ls rifen. Des de la IAC-CATAC insistim que el reconeixement de responsabilitats i la compensació per les condicions laborals d’aquest personal és urgent. L’Administració, per la seva banda, va indicar que està revisant les propostes però no va donar una resposta concreta, fet que denunciem com una actitud d’inacció davant d’un problema ja conegut.
- Definició d’àrees de funcions per a categories professionals
Un altre tema plantejat per la UGT, que compartim des de IAC-CATAC, va ser la necessitat d’incloure categories professionals de l’Entitat Autònoma del Diari Oficial i Publicacions (EADOP) en una àrea funcional concreta, per tal de facilitar la promoció interna. Fa una setmana, la IAC-CATAC vam guanyar les eleccions a Presidència, tan punt, el nou comitè es configuri, aquest punt l’abordarem amb urgència. Tanmateix, FP ens indica que passaran a l’àrea d’administració i informàtica. Recordar la importància de no deixar categories en una situació d’incertesa i d’establir criteris clars per a tots els treballadors i treballadores enfocat ara als concurs de canvi de destí.
- Modificació substancial de les condicions de treball al Departament de Justícia
Hem tractat les modificacions de les condicions laborals del personal monitor de formació ocupacional als centres penitenciaris. L’acord establert amb el Comitè Intercentres permetrà fer un seguiment continuat d’aquesta situació per assegurar que no es vulnerin els drets laborals de les persones afectades. A la IAC-CATAC, estem atentes davant qualsevol canvi que pugui impactar negativament en les condicions de treball dels col·lectius més vulnerables. Encara que en aquest cas, sembla que hi va haver un principi d’acord i negociació.
- Exclusió de la borsa de treball per sanció disciplinària (article 26.10)
Es va debatre l’exclusió definitiva de les borses de treball en cas de sanció disciplinària. Es va defensar que les sancions no haurien de comportar una exclusió permanent, i Funció Pública va acceptar revisar aquest aspecte per introduir criteris de caducitat que permetin la reincorporació. Des de la IAC-CATAC coincidim en què les sancions no han de ser perpètues i que, un cop superades, s’ha de donar una nova oportunitat als treballadors i treballadores afectats, també creiem que cal establir criteris similars als ja acordats amb el personal funcionari.
- Complement de perillositat – Riscos dels treballadors en amidaments a la carretera (article 35)
La seguretat dels treballadors i treballadores que realitzen amidaments a la carretera va ser un altre punt destacat. Des de la IAC-CATAC, compartim la necessitat d’una revisió de les condicions de seguretat, ja que les mesures actuals poden ser insuficients per a protegir el personal en zones de risc elevat. Hem defensat una avaluació exhaustiva de les condicions i l’adequació de les mesures preventives per tal de garantir la seva seguretat en tot moment. La conclusió que van arribar de nou, és que cal modificar l’article 35 que deixa en indefensió i amb molta tardança l’aplicació de les mesures correctores, o del pagament del complement als treballadors i treballadores. El reconeixement d’aquest risc i la implementació de mesures correctores depenen d’un informe de serveis que, degut a la seva saturació, s’endarrereix. Mentre aquest informe no s’elabora, no s’adopten les mesures necessàries ni es fa efectiu el complement corresponent. Aquesta problemàtica afecta de manera transversal a tots els departaments.
Des de la IAC-CATAC continuarem treballant en aquests temes i defensant els drets dels treballadors i treballadores amb el ferm compromís de no acceptar concessions que no respectin les necessitats del personal.