CARTA OBERTA A LA CONSELLERA DE PRESIDÈNCIA
RESPOSTA A L’ORDRE PRE/142/2024
Ens trobem garratibats amb l’ordre PRE/142/2024, de 19 de juny, que subvenciona la preparació d’oposicions als cossos superiors de l’administració de la Generalitat de Catalunya.
L’administració pública catalana es troba en una casuística problemàtica, en els propers deu anys es preveu que es jubilin prop de 20.000 persones. IAC-CATAC en la darrera MEPAG del mes d’abril vam aportar la nostra inquietud al respecte i vam aportar com a solució una substitució controlada del personal mitjançant jubilacions parcials i jubilacions anticipades per fomentar ofertes d’ocupació pública àmplies durant aquests anys per assegurar el relleu generacional a l’Administració catalana.
La sorpresa és quan arriba el Govern de la Generalitat i aprova l’odre PRE/142/2024 per donar una subvenció als menors de 30 anys de 500€ mensuals per preparar les oposicions, només, al cos superior (A1), i que hagin tret una nota superior a 7 a la carrera universitària. Una mesura completament elitista, perquè només contempla el cos superior, i amb un gran component d’edatisme, ja que només per a menors de 30 anys, menyspreant tot el conjunt de treballadores d’altres grups de la Generalitat, que tenen anys d’experiència al servei públic.
Ordre PRE/142/2024, de 19 de juny, d’aprovació de les bases reguladores per a la concessió d’ajuts per contribuir a sufragar les despeses ocasionades per la preparació dels processos selectius corresponents al grup A, subgrup A1, del cos superior d’administració de la Generalitat de Catalunya
És per això que IAC-CATAC fem aquesta carta oberta a la Consellera de Funció Pública per tal que es revoqui aquesta ordre i es negociï adequadament el canvi generacional de l’administració pública catalana:
Benvolguda HC Vilagrà,
Garratibats estem des que vam llegir l’Ordre PRE/142/2024. El 19 de juny es publica una Ordre del Departament de la Presidència per a concedir ajuts per les despeses de la preparació de processos selectius al grup A, subgrup A1, del cos superior d’administració de la Generalitat de Catalunya i la resta de personal que es presenti a la resta de grups, és palla que cal destriar.
Ja fa temps que se sent el xiuxiueig sobre la “tecnificació” del personal funcionari i voleu posar la directa amb aquesta desmesura de concedir ajuts només a les persones que opositen a un grup, casualment el grup A, subgrup A1, el de tècnics superiors.
A l’Ordre parleu de mitjanes d’edat del personal de la Generalitat, de relleu generacional, del minvament de capital humà “tècnicament” qualificat, de la innovació tecnològica i digital, de les ofertes d’ocupació pública ordinàries del 2022 i del 2023 (sort que ja som al juliol 2024), i és aquí quan arribem al moll de l’os: la “tecnificació” de les plantilles, perquè a l’Administració de la Generalitat, on hi hagi un tècnic superior no cal res més.
I el més gros ho dieu després, ho citem textualment per mostrar la barbaritat: “En conseqüència, s’està treballant per gestionar el relleu generacional preveient les necessitats actuals i futures de l’Administració. Per aquesta raó, es vol crear un programa d’ajuts per a la incorporació a l’Administració de la Generalitat de Catalunya de personal jove i qualificat a fi de facilitar que accedeixi a l’ocupació pública amb caràcter definitiu.”
Ajuts per incorporar a l’Administració personal jove? I qualificat? I que enteneu per jove, només els menors de 30 anys? I que enteneu per qualificat? Només els que tenen un grau universitari? I per ser més excelsos, només els que tinguin una nota mitjana de 7 sobre 10? I, per tant, tota la resta de personal amb altres titulacions, o amb una nota inferior al 7, no és mereixedor de ser anomenat personal “qualificat”? I òbviament, tampoc és mereixedor de cap ajut. Vist així sembla classisme i elitisme, el de tota la vida. També sembla un gest de menysteniment cap als principis d’igualtat, mèrit i capacitat que haurien de regir l’accés a la Funció Pública.
I per acabar d’arrodonir el pastís dels requisits, demaneu: “Disposar de la direcció d’una persona preparadora o d’un centre especialitzat en la preparació de processos de selecció per a l’accés a l’Administració pública, que cada persona sol·licitant haurà de buscar de manera particular.” És possible el que dieu? Ens explota el cap! DE VERITAT? Només us faltaria posar un llistat de centres amics amb descomptes. Ves que l’ajut no sigui realment per les escoles que preparen per oposicions elitistes només per a cossos superiors.
Per finalitzar, el resum del disbarat: voleu donar un ajut de 500 € (de diners públics) al mes per un període de 12 mesos, a un grupet de gent jove, menors de 30 anys, que tingui títol universitari amb una mitjana de 7 sobre 10, per incentivar-los que es facin funcionaris. Ens preguntem, que passarà si aquest grup selecte amb ajuts, no aprovessin el procés de concurs-oposició? O bé, un cop aprovat es quedessin sense plaça? Entenem que no els oferireu un accés privilegiat per assegurar-vos que després de tanta despesa no es quedin sense poder accedir a la Funció Pública. I a banda, com controlareu l’objecte d’aquest ajut? Perquè l’import de l’ajut és força temptador i amb el comprovant de la sol·licitud .
La nostra conclusió és que aquest ajut és un despropòsit colossal, i que caldrà veure si no atempta a uns quants principis d’accés a la Funció pública.
Un recordatori:
-
Constitució espanyola, a l’article 23.2 garanteix el dret dels ciutadans a accedir en condicions d’igualtat a les funcions i als càrrecs públics.
-
Text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic (TREBEP), article 55, apartat 1, s’estableix que tots els ciutadans tenen dret a accedir a l’ocupació pública d’acord amb els principis constitucionals d’igualtat, mèrit i capacitat.
-
Decret legislatiu 1/1997, de 31 d’octubre, disposa que l’Administració de la Generalitat ha de seleccionar tot el seu personal amb criteris d’objectivitat, d’acord amb els principis d’igualtat, mèrit i capacitat, mitjançant convocatòria pública.
-
Les normes reguladores del procés selectiu han d’assegurar als ciutadans una situació jurídica d’igualtat en l’accés a l’ocupació pública, amb la interdicció dels requisits d’accés que tinguin caràcter discriminatori o de referències individualitzades (STC de 9 de desembre de 1987, rec. 385/1986 i de 18 d’abril de 1989, rec. 894/1988).
-
Directiva 2000/78/CE relativa a la igualtat de tracte en l’ocupació.