Avaluació de riscos psicosocials del Departament

S’ha reunit el grup de treball relacionat amb aquesta avaluació de riscos psicosocials per treballar les dimensions amb resultats més negatius.

La IAC-CATAC hem demanat de fer resum de les reunions del grup de treball amb els acords i conclusions preses per disposar d’aquest material de treball, però des del servei de PRL del Departament no ho consideren necessari i, per tant, no es farà.

La pròxima reunió del Grup de treball es farà al setembre. Així doncs, l’informe final, el que s’ha de fer arribar a tot el personal, tenint en compte que hi ha 20 dimensions per treballar, pensem que es farà esperar.

La baixa participació en aquesta avaluació de riscos psicosocial és un indicador més de la manca d’implicació del departament per tal d’incentivar als treballadors a participar. Aquesta baixa participació ens hauria de fer reflexionar a tots plegats per extreure que és el que no s’ha fet correctament i treballar en buscar solucions. A banda, cal dir que la baixa participació no hauria de ser una excusa per treure importància als resultants negatius, no hi ha pitjor cec que el que no hi vol veure.

 

Procediments previstos en el Pla de Prevenció de Riscos Laborals

Procediments que es penjaran a la intranet a l’apartat de PRL:

  • Procediment per a l’examen bàsic de salut
  • Procediment per a la vigilància de la salut
  • Procediment per a la protecció del personal especialment sensible -PES

Preguntem per les especificacions tècniques de l’Estació Transformadora de l’edifici, i si es faran mesuraments de control. La resposta és NO a tot, es descarta fer cap altre mesurament perquè els resultats dels mesuraments són molt baixos i que, per tant, consideren que no cal prendre cap mesura preventiva ni fer cap més mesurament de cara al futur.

 

Ús de canals de comunicació NO corporatius per qüestions de feina

Des de la IAC-CATAC fem arribar la nostra queixa sobre l’ús de canals i eines no corporatives per qüestions de feina, demanen que s’aturi aquesta mala praxi immediatament. Recordem que no s’han d’utilitzar els mòbils personals per temes de feina i és absolutament imprescindible que es respecti la desconnexió digital de tothom.

 

SALUT MENTAL a la feina

A la IAC-CATAC no ens cansarem de repetir que: “Protegir i promoure la salut mental a la feina, és una obligació.” i, per tant, hem dedicat una part d’aquest Comitè de Seguretat i Salut Laboral a preguntar al DREU sobre uns quants aspectes relacionats:

  • Disposem d’algun procediment quan es detecta un conflicte interpersonal a una unitat?

-Resposta: Res concret, s’intenta parlar amb tota la gent implicada per resoldre el conflicte. Ens agradaria molt conèixer l’experiència dels que he passat per algun tipus de problema similar.

  • Disposem d’algun procediment quan una persona demana una adaptació del lloc de treball per motius de salut mental?

-Resposta: NO. Es fa la valoració com a qualsevol altra adaptació.

  • Actuacions per protegir i promoure la salut mental a la feina?

-Resposta: a la Intranet s’ha publicat informació amb material que ha elaborat Gencat.

  • Formació per a la sensibilització per protegir i promoure la salut mental a la feina?

-Resposta: Un curs sobre alliberament de la tensió i estrès.

Des de la IAC-CATAC demanen que des del servei de PRL, es tingui en compte la salut mental per afegir més formació relacionada a protegir i promoure la salut mental a la feina.

  • Disposem d’algun Programa d’acompanyament per al personal amb problemes de salut mental?

-Resposta: NO

  • Es fa algun acompanyament/seguiment després d’una baixa llarga?

-Resposta: s’ofereix fer la revisió de salut a qui té una baixa de més de 60 dies. A banda de la Instrucció específica per baixes oncològiques.

  • Disposem d’algun programa, protocol o abordatge per a la prevenció de riscos psicosocials?

-Resposta: NO. S’està treballant en l’Avaluació de riscos psicosocials.

Pensem que no cal dir gaire cosa més al respecte.

 

Des de la IAC-CATAC preguntem si al Departament s’ha fet alguna valoració i/o anàlisi de dades d’absentisme a les unitats.

La resposta és que no i quan preguntem si ens poden fer arribar les dades a la part social per poder-ne fer una anàlisi, ens diuen que aquestes dades les lliura Funció Pública i que les demanen nosaltres, ja que no saben si es poden lliurar. Com que quedem una mica atònits, demanen que sigui el departament qui faci aquesta consulta a Funció Pública, i a veure si en podem parlar de cara el pròxim CSSL. És una dada importantíssima a analitzar, ho sabem tots els prevencionistes. Quedem a l’espera d’una resposta.

 

Accidentalitat trimestral al Departament

Aquest trimestre hi ha hagut 1 accident lleu in itinere.

 

Casos d’assetjament laboral al Departament

No consta cap cas.

 

Ens emplacem al pròxim Comitè de seguretat i salut laboral, previst per l’octubre 2024.

 

Hi som per tot allò que pugueu necessitar! Feu-nos arribar les vostres preocupacions relacionades amb la salut laboral, per tal de poder exposar-les al Comitè.

 

SALUT i bones vacances!

 

Veure en PDF: Catacrac CSSL DREU juliol24