Presentació de la nova directora de serveis al Comitè

Aquesta reunió de darrer trimestre és la primera des que va ser nomenada la nova directora de serveis, Àgata Solernou. La directora va voler presentar-s’hi i estar present en la reunió, la qual cosa valorem molt positivament ja que mostra interès en fer un seguiment directe sobre tot allò que pugui afectar a la seguretat i la salut dels treballadors  i treballadores de Departament de la Presidència.

Aprofitant la seva presència i disposició, IAC CATAC vam traslladar-li dues propostes per millorar la salut, benestar laboral i corporatiu, dels treballadors del Departament, ja que s’ha evidenciat al llarg de l’any 2024 que la major part dels riscos que tractem en el Comitè estan vinculats amb la branca de la prevenció psicosocial.

 

PROPOSTES D’IAC CATAC PER A LA MILLORA DEL BENESTAR LABORAL I CORPORATIU

1). La primera proposta està enfocada a la salut mental i emocional dels empleats i empleades

  • Incorporació d’un “Programa d’ajut emocional (PAE)” amb l’objectiu de millorar el benestar psicològic del personal. Coneixem el bon resultat que està tenint l’experiència d’aquest programa en el Departament Empresa i Treball i per això proposem la seva incorporació en el nostre Departament. Es tracta d’un programa per a la detecció d’efectes psicològics.

 

En aquest programa es posa a disposició dels treballadors recursos i eines per prevenir/minimitzar conseqüències psicològiques com a empleat del Departament. Aquest servei disposa de coaching, webinars d’experts, activitats dirigides, etc. així com d’assistència psicològica gratuïta als empleats. En aquests moments el Servei de Prevenció del nostre Departament disposa d’un psicòleg que per molt que faci una fructuosa labor aquesta única dotació a totes llums s’evidencia com a insuficient.

 

2). La segona proposta està enfocada a la millora del benestar corporatiu de les persones treballadores en les seves relacions dins el Departament

  • En aquest cas ens referim a les respostes a consultes dels empleats mitjançant la utilització d’una bústia genèrica de Recursos Humans. Aquesta forma de relació amb RH crea al personal una sensació de distància  i alienació amb l’organització que en el nostre entendre és una forma de relació errònia tant pel bé de  l’organització com pel bé del servei públic (entenem que el servei públic el fan les persones, pilar i pesa clau per al seu bon funcionament).

 

Aquestes respostes mitjançant bústies genèriques sense persona signant amb nom i cognoms i càrrec, poden ser útils per a difusions massives i genèriques, fora de l’àmbit de les relacions individuals de Recursos Humans. Ara bé, quan es tracta de respondre als treballadors interns sobre assumptes de la seva esfera personal, considerem que no és la millor manera de relacionar-se per crear sentiment i pertinença a l’organització amb objectius comuns, ans al contrari, considerem que aquest tipus de respostes anònimes serveix per sentir-se “foraster” dins del Departament.

En resposta a les múltiples consultes per part dels treballadors sobre la correcció d’aquestes respostes sense identificació de qui respon, demanem a la directora que consideri donar la instrucció per a que les respostes de la seva subdirecció de RH als treballadors del Departament es facin amb identificació del funcionari que dona la resposta, perquè, a banda de l’exposat, a fi de comptes, també això és el que preveu la llei de procediment i de règim jurídic de les administracions públiques.

 

CÀRREGA MENTAL  I  DESCONNEXIÓ DIGITAL

IAC CATAC en anterior comitè vàrem demanar tenir en compte el risc de fatiga mental en els treballs amb els equips telemàtics, com ara l’eina Teams. Amb aquestes eines el risc de sobre-disposició i multitasca s’ha incrementat i considerem necessari que el Departament faci una tasca de sensibilització a tot el personal, inclosos el càrrecs, alts càrrecs i personal eventual, per a que el personal pugui fer una autogestió personal del treball així com respectar l’autogestió de treball dels companys.

Respecte a la desconnexió digital,  també vam demanar al Departament elaborar una guia de l’ús adequat de les eines digitals per tal que la desconnexió digital sigui efectiva, així com fer-la extensiva a tot el personal i als càrrecs en particular.

Com a resposta:

  • El Servei de prevenció ha incorporat en l’avaluació de riscos específics dels llocs d’usuaris d’ordinador el risc de fatiga mental i les mesures preventives per a la seva eliminació.
  • S’ha creat en la intranet del Departament un nou apartat de riscos psicosocials, dins l’apartat INFORISC, en el qual trobem un document amb mesures per minimitzar la càrrega mental en l’ús del TEAMS.
  • També s’està elaborant una infografia per a la informació i sensibilització sobre l’ús d’aquestes eines i la preservació del dret de desconnexió digital.
  • Està previs que aquesta informació s’incorpori en l’espai de formació en prevenció i benvinguda als nous treballadors.

Volem recordar que la desconnexió digital –a més de ser un dret- permet els treballadors públics no haver de connectar-se a dispositius electrònics ni respondre comunicacions relacionades amb la feina, ja sigui per sistemes de missatgeria com WhatsApp, correu electrònic, aplicacions com Teams, trucades, videotrucades, etc., fora de la seva jornada laboral; és a dir, durant els períodes de descans, permisos i vacances, amb la finalitat de preservar-ne la salut mental, la intimitat personal i familiar, el benestar i la privacitat.

A més caldria tenir en compte el buit legal que genera la documentació administrativa tramitada i signada digitalment per treballadores en vacances, de permís o fora del seu horari laboral.

 

INFORMACIÓ SOBRE L’APLICACIÓ DEL PROTOCOL PER A LA PREVENCIÓ, DETECCIÓ, ACTUACIÓ I RESOLUCIÓ DE SITUACIONS D’ASSETJAMENT PSICOLÒGIC I ALTRES DISCRIMINACIONS A LA FEINA

Com és habitual a tota la Generalitat, i el Departament de la Presidència no és diferent, per a l’equip tècnic de la Secretaria de Funció Pública (SFP) encarregat d’intervenir i estudiar les activacions del Protocol, cap activació del protocol d’assetjament psicològic laboral que s’ha donat en el nostre Departament va ser acceptat a tràmit com a tal.

És previsible que totes les activacions del protocol tinguin aquest resultat atenent les dades de l’any 2023. En tot l’any 2023 NO es va donar ni un sol assetjament psicològic laboral denunciat en tota la Generalitat de Catalunya. Meravellós. Això fa qüestionar-nos: estem davant d’una excepció dins del món laboral mundial o potser es tracta d’una interpretació del protocol que fuig de problemes?

A pesar de l’exposat, afortunadament quan a un procediment activat no se li dona la consideració  d’assetjament psicològic laboral això no comporta la inactivitat del Departament. Al cap i  a la fi, totes les activacions d’aquest protocol acaben en unes intervencions psicosocials que, gràcies al bon equip professional del Servei de prevenció del Departament, amb l’observància de la metodologia d’avaluacions de riscos psicosocials es diagnostiquen els problemes organitzatius i personals origen de la situació que va motivar l’activació del protocol inicial, i es proposen mesures protectores i preventives, ara per ara, amb resultat satisfactori.

 

a). Activació d’aquest Protocol al Palau de la Generalitat

No es va acceptar a tràmit com a assetjament psicològic laboral.

El Servei de Prevenció ha proposat una intervenció per a la resolució del problema/conflicte i en aquests moments s’està a l’espera de si la unitat accepta la proposta de mesures.

 

b). Mesures psicosocials a la Subdirecció d’Obres i Serveis

Arrel d’una activació del Protocol no acceptada a tràmit per l’equip tècnic d’intervenció de la Secretaria de Funció Pública en l’anterior trimestre, es va fer una avaluació de riscos per a la diagnosi i posterior proposta de mesures.

 

S’han dut a terme accions en formació en qualitat de lideratge i de gestió en riscos psicosocials a la unitat. Com a mesura organitzativa, s’està elaborant un nou organigrama i descripcions de llocs de treball atès l’elevada incidència de conflicte de rol evidenciat en l’avaluació de riscos. El Servei de Prevenció acompanya i supervisa les reunions per tal que aquestes siguin amb la participació de tots els treballadors.

 

c). Mesures psicosocials Consell Català de l’Esport

A l’igual que en els anterior centres, aquesta intervenció ve donada per una activació de Protocol que no va ser acceptada a tràmit  per l’equip tècnic d’intervenció de la Secretaria de Funció Pública.

Les mesures preventives venen desenvolupant-se durant tot l’any 2024 i atenent la bona acceptació per part del personal i èxit en els resultats s’ha considerat continuar fent la formació.

 

APLICACIÓ DEL PROCEDIMENT DE PREVENCIÓ I ACTUACIÓ DAVANT SITUACIONS DE VIOLÈNCIA EXTERNA

S’han donat 3 casos a l’edifici docent del Consell Català de l’Esport de violència externa verbal, 2 telefòniques i 1 presencial.

El Servei de Prevenció confirma que el personal afectat havia rebut formació sobre gestió de situacions complexes fa temps. Demanem que es torni a planificar per al 2025 i s’incorpori en el protocol el risc de violència telefònica.

Demanem a la subdirecció de Recursos Humans que es detectin tots el llosc amb aquest risc potencial per poder donar al personal la informació i formació adequada.

 

INFORMACIÓ SOBRE ELS ACCIDENTS DE TREBALL

A destacar dos bones notícies en aquest darrer trimestre:

  • No hi ha hagut accidents de treball dins dels centres de treball. Entenem que equips, informació i formació als treballadors és adequada.
  • Tots les treballadores ateses per la mútua laboral consideren que han rebut un tracte satisfactori.

 

AGOST-SETEMBRE-OCTUBRE 2024
ACCIDENTS DINS DEL CENTRE DE TREBALL
CENTRE DATA BAIXA ASSISTÈNCIA MÚTUA TRACTE SATISFACTORI
0 0 0 0 0
ACCIDENTS IN ITINERE, IN MISSION
CENTRE DATA BAIXA ASSISTÈNCIA MÚTUA TRACTE SATISFACTORI
DA 25 setembre NO
Palau Generalitat 30 setembre NO
DTG Girona 19 octubre
DTG Terres de l’Ebre 29 octubre

 

PREVENCIÓ AL DISTRICTE ADMINISTRATIU (DA)

Hi ha una reunió trimestral de tècnics de prevenció de tots els Departaments amb unitats en el DA.

S’està avançant en la substitució de les pantalles dels ordinadors. Les noves pantalles incorporen instruccions per a la millora ergonòmica com per exemple avisos per a fer descansos cada cert temps. Conviuran pantalles de 24 i 27 polsades.

Donada la persistència en les queixes sobre la lluminositat en diverses parts de les sales, s’ha contractat una empresa per a prendre mesures d’enlluernament solars. Un cop es tinguin els resultats es faran les actuacions que calguin per a la millora visual.

S’han acabat les obres de l’aparcament i s’han instal·lat carregadors elèctrics per als cotxes corporatius i també per a patinets i bicicletes.

S’ha iniciat la revisió del Pla d’autoprotecció amb una empresa externa i s’han iniciat campanyes de formació sobre emergències mèdiques i confinaments.

 

ESTAT DE LES OBRES DEL DEPARTAMENT I ORGANISMES AUTÒNOMS

S’estan duent a terme petites actuacions en els edificis del Departament com ara treballs de pintura. Aquests treballs els està duent a terme l’empresa contractada per aquesta finalitat de petits arranjaments.

Demanem a la Subdirecció d’Obres que abans de l’inici de cap treball es posi en contacte amb el Servei de Prevenció tant per a la coordinació empresarial com per a la supervisió de l’afectació en els treballadors del Departament.

Delegació Territorial del Govern a Lleida

  • Adequació de la sala de reunions de planta baixa. En aquest espai no hi ha personal però a la sala del costat sí, es prenen les mesures per a reduir al màxim les molèsties.

Delegació Territorial del Govern a Tarragona

  • Reforma de la sala de reunions del Palau Abraria. Aquesta actuació no afecta al personal ja que queda lluny dels espais de treball.
  • Reparació del parquet en el vestíbul de la 1a i 2a planta. No afecta a l’espai de treball però sí a la zona de pas. Es facilitaran els passos per poder accedir sense problema.

Consell Català de l’Esport

  • Adequació del terra de la zona de medicina/fisiologia de l’edifici Poliesportiu.
  • Adequació de la nova seu de la Conselleria en la planta baixa de l’edifici administratiu.
  • Acabada la instal·lació de les pantalles protectores per condicionar ambientalment la recepció de l’edifici Poliesportiu.

 

PLA NACIONAL PER A L’ERRADICACIÓ DE L’AMIANT A CATALUNYA

Dins d’aquest Pla estan previstes diferents actuacions en edificis del Departament de Presidència:

Delegació Territorial del Govern a Alt Pirineu i Aran

  • A la seu de la Delegació a Tremp es farà una actuació del 9 a 13 de desembre per a la retirada d’un dipòsit antic de fibrociment ubicat en el soterrani.

Delegació Territorial del Govern a la Catalunya Central

  • Localitzada una coberta d’uralita en l’exterior. Pendent d’agendar la seva extracció.

Delegació Territorial del Govern a Lleida

  • S’han detectat uns baixants en espai estanc ja que son dins de la paret. Encara que ofereixen un risc baix igualment es farà l’actuació. Pendent d’agendar la seva extracció.
  • També s’ha detectat algun element de fibrociment en la coberta comunitària pendent d’actuació.

Delegació Territorial del Govern a Girona

Edifici de l’arxiu. Actuacions en la cobertura de l’edifici que és de fibrociment. El risc és molt baix i de moment es faran mesures preventives de protecció dels elements. La propietat de l’edifici es compromet a substituir la cobertura atenent el pla nacional d’erradicació de l’amiant.

Veure en PDF: Cataccrac – CSSL Dept Presidència 27 nov 2024