Resum del CSSL del Departament de Presidència d’octubre de 2024.
Canvis competencials del Departament i afectació a la composició del Comitè.
Com a conseqüència dels canvis competencials -marxa esports amb els seus organismes autònoms Consell Català de l’Esport i INEFC, afers religiosos, qualificació professional, processos electorals i renda bàsica- caldrà reajustar a la baixa el nombre de representants del Comitè de Salut al nombre de treballadors i treballadores.
Mentre el canvi no sigui efectiu a nivell organitzatiu i es creen les unitats corresponents, tant la composició actual del Comitè de Salut com el Servei de Prevenció del Departament de Presidència continuaran abastant les serves competents sobre aquest personal.
Auditoria del sistema de prevenció de riscos laborals del Departament de la Presidència.
L’any 2023 es va iniciar l’auditoria del sistema de gestió del Servei de Prevenció i l’informe conclou que cal una actualització del Pla de prevenció i millora de la integració de l’activitat preventiva, que es traduirà en:
- Formació a comandaments.
- Millora de la informació de prevenció a la intranet.
- Formació inicial de riscos als treballadors de nova incorporació.
- Millora de la comunicació entre Servei de Prevenció i els òrgans encarregats d’aplicar les mesures (s’han detectat informes de prevenció que no s’aplicaven les mesures).
Condicions ambientals en els vestidors del edifici del C/ Sant Honorat
El personal que utilitza els vestidors del segon soterrani de l’edifici del carrer Sant Honorat es queixa de les condicions ambientals de temperatura i humitat de l’espai. L’aire condicionat porta anys espatllat i només disposen de ventiladors.
El Servei de Prevenció ha pres mesures de temperatura i humitat relativa i tant una com l’altra estan per sobre de la normativa. Com que caldria incrementar la refrigeració s’ha encarregat a la Subdirecció d’Obres la solució. Tècnicament es considera que l’actuació és complicada amés informa Obres que s’estan detectant possibles deficiències en el disseny general de l’edifici que dificulta/limita la seva solució. El subdirector d’Obres espera poder actuar al més aviat possible.
Esperem que aquest cop es trobi tècnicament una solució adequada i ràpida o sinó caldrà pensar a ubicar els vestidors en un altre espai.
Condicions ambientals dels treballadors de recepció del Poliesportiu del Consell Català de l’Esport (Esplugues)
També en aquest cas el Servei de Prevenció al rebre queixes del personal ha informat que les mesures que ha pres estan fora de normativa i que cal actuar per trobar una solució definitiva. Encara no està decidida l’actuació però una de les possibilitats és instal·lar unes mampares de metacrilat.
Ara arriba l’hivern i esperem que s’actuï de forma immediata per protegir la salut dels treballadors del poliesportiu.
Estudi psicosocial en la Subdirecció General d’Obres i Serveis
De l’estudi dut a terme pel Servei de Prevenció s’han identificat i valorat els factors de riscos psicosocials amb nivells d’incidència i origen divers. El subdirector d’Obres i la pròpia Direcció de Serveis han mostrat interès i implicació en dur a terme totes les mesures proposades.
Hem demanat avaluació continua de la marxa de la implementació de les mesures i fer el seguiment en el Comitè de Salut.
Donem suport a tot el personal de la unitat per a la millora de la seva prestació de serveis. Si algun treballador vol posar-se en contacte amb nosaltres ho pot fer a través del correu presidencia@catac.cat comptant amb la màxima confidencialitat.
Informació i estat de les mesures proposades en les dues darreres avaluacions de riscos psicosocials del CCE
Es continua la implementació de les mesures proposades i amb èxit les mesures següents:
- Formació de lideratge de qualitat, per comandaments.
- Formació d’autoresponsabilitat en riscos psicosocials per a tot el personal, tant comandament com no.
Es faran noves edicions per a cobrir tota la demanda.
Prevenció al Districte Administratiu.
Els tècnics de prevenció de riscos de cadascun dels Departaments ubicats en el DA es reuneixen trimestralment per fer la coordinació preventiva. En la darrera reunió es va informar:
- Finalització de les obres en l’aparcament.
- De forma eventual la DGFP ha demanat ocupar més espai per a la funció de selecció.
- CTTI substitueix les pantalles de 20-22 polsades (unes 1600) per pantalles de 27 polsades (conviuran pantalles de 24 i de 27).
Informació sobre reconeixements mèdics i campanya de vacunació antigripal.
El Servei de Vigilància de la Salut del Departament demana informació de les persones interessades en vacunar-s’hi per poder fer un càlcul de les dosis a administrar. Es demana al personal interessat que enviï un correu electrònic a Vigilància de la Salut. La data d’inici de campanya de vacunació és el dia 8 d’octubre. A la Intranet també s’informa de com fer la cita prèvia amb infermeria.
Els reconeixements mèdics a territori els durà la empresa CUALTIS.
Estat de les obres del Departament i Organismes autònoms.
El subdirector d’Obres informa que s’ha contractat dues empreses per a petites obres i manteniment com afectacions en mobiliari, pintura, etc. amb el que s’espera agilitzar les actuacions.
Pel que fa a Barcelona no hi han previstes obres importants que puguin afectar al personal.
Respecte les delegacions, s’han d’iniciar les licitacions per a l’adequació de:
- Sala reunions a Lleida.
- Sala reunions al Palau Abària de Tortosa.
- Fase d’avantprojecte adequació de la seu de la Delegació Territorial del Govern a Tremp.
EADOP. Està pendent una actuació en els lavabos ja que hi ha unes rajoles que es desprenen. Està pendent d’autorització per part del propietari el pressupost d’arranjament.
Desconnexió digital
Demanem en el torn obert de paraules que s’informi als càrrecs del Departament respectar el dret a la desconnexió digital del personal que hi treballa directament, mesura com a protecció de la salut i del descans dels treballadors.
Recordar que la desconnexió digital permet als treballadors i als empleats públics no haver de connectar-se a dispositius electrònics ni respondre a comunicacions relacionades amb la feina, ja sigui per sistemes de missatgeria com WhatsApp, correu electrònic, aplicacions com Teams, trucades, videotrucades, etc., fora de la seva jornada laboral; és a dir, durant els períodes de descans, permisos i vacances, amb la finalitat de preservar-ne la salut mental, la intimitat personal i familiar, el benestar i la privacitat.
Aquest dret comporta:
- Dret del treballadors a no respondre ni a rebre comunicacions fora de la seva jornada laboral.
- Deure de l’ocupador a no posar-se en contacte amb el treballador fora del seu horari laboral.
- Demanem al Departament elaborar una guia de l’ús adequat de les eines digitals per tal que la desconnexió digital sigui efectiva i fer-lo extensiu a tot el personal i als càrrecs en particular.
- El dret a la desconnexió digital és un dret que tutela drets fonamentals dels treballadors i empleats públics.