Companys i companyes aquest passat dimecres 26 de març va tenir lloc la segona reunió del Grup de Treball del CAR. Donat el gran nombre de punts a tractar ens vam tornar a reunir el passat dia 1 d’abril per tractar temes urgents, i encara ens reunirem el proper dijous 10 d’abril per finalitzar de parlar de tot plegat. Us detallem tot el tractat fins ara:

 

PROPOSTES COMPLEMENTS A L’ESCALA BÀSICA

Com us vam comunicar a l’anterior circular des d’IAC-CATAC vam proposar a la reunió del gener tres complements que en principi es van veure amb bons ulls per part de la DGAR. En aquesta reunió però s’han retallat les expectatives:

 

-ACTIVACIÓ DE MÍNIMS I ACTIVACIÓ PREVENTIVA La proposta consisteix en implementar els dos primers nivells del model de “Mobilització” voluntària de bombers:

Activació de Mínims que l’activarien els CAB quan a una comarca no hi hagués el mínim personal necessari per les tasques ordinàries (el que ha passat sovint els darrers anys a la majoria de comarques perquè molts agents estaven a GS/GE, per motius de baixes mèdiques, reduccions compactades…). Així se li oferiria al personal de descans la possibilitat de treballar voluntàriament cobrant les corresponents hores extres. Malauradament No ho accepta l’Inspector en Cap adduint que donaria peu a que es pogués fer trampa si algú s’indisposés a propòsit perquè un altre de descans fes hores extres!! La veritat és que ens va sorprendre moltíssim aquest raonament tan rebuscat… La proposta trobem que és molt encertada pel bon funcionament comarcal, i no demanem res que no estiguin ja gaudint els bombers. No entenem que des de la DGAR no vegin que oferir hores extres a qui estigui de descans per cobrir els mínims comarcals és una alternativa on tots guanyem… per tant continuarem proposant la seva implementació a les properes reunions.

Activació Preventiva que s’activaria  a qui volgués treballar voluntàriament en dia de descans per donar resposta a una situació  previsible de risc, és adir el que s’està fent des de fa 3 anys a l’estiu quan hem tingut episodis de risc molt elevat d’incendi però ampliant-ho a altres possibles situacions com podrien ser els episodis de DANA de l’any passat, emergència per PPA etc.)  Aquesta proposta SÍ va se acceptada i la presentaran al Departament pel seu vist i plau. De fet el pla de reforç als ENPE va en la mateixa línia.

 

-COMPLEMENT PER REALITZACIÓ DE GUÀRDIES

Complement totalment justificat atès que quan realitzem les guàrdies de tarda estem treballant a nivel regional i això actualment no està retribuit. No s’accepta argumentant que no té  la justificació necessària perquè «ho comprin» a Direcció de Serveis i perquè segons la Llei el nostre àmbit de treball és tota Catalunya. Continuem creient que està més que justificat cobrar aquestes guàrdies i per tant ho deixem en «hivernació». La proposta d’IAC-CATAC és que la retribució per guàrdia sigui de 100 euros excepte algunes guàrdies considerades excepcionals com el 5 de gener, 23 de juny*, 24 de desembre… on es cobrarien 150 euros (* també totes aquelles patrulles que facin allargament de jornada el dia de la revetlla).

 

NOTA: El coordinador de CC.OO. es posiciona amb la DGAR en contra de l’Activació de Mínims i del Complement per Guàrdies!! Que un altre sindicat faci “d’empresa” i no estigui a favor  d’unes propostes que comporten un augment de les retribucions dels treballadors és INAUDIT, i denota una incongruència i falta d’ètica tan grans que, encara que no ens agradi ni sigui constructiu per la cooperació sindical, us ho teníem que comunicar (consti que no és cap crítica contra la secció de CC.OO. en general)

 

-COMPLEMENT PER TREBALLAR EN FESTIUS I DIES ASSENYALATS

Aquest complement proposat per IAC-CATAC , que ja guadeix el cos de MM.EE. també es va acceptar i esperem que no trigui a aplicar-se un cop rebi el vist i plau del Departament. Les quanties que vam proposar són 220 euros pels festius nadalencs (25, 26 i 31 de desembre, i 1 i 6 de gener), i 150 euros en altres festius i dies assenyalats (Divendres Sant i Dilluns de Pasqua, 23 d’abril, 1 de maig 24 de juny, 11 de setembre, 31 d’octubre i 6 i 8 de desembre). Aquest complement serà incompatible amb la percepció d’hores extres i s’aplicarà sobre el treball efectivament realitzat.

 

ALTRES PROPOSTES DE COMPLEMENTS:

Caps de Setmana: Es va proposar una retribució pels caps de setmana treballats que suposaria aproximadament una retribució d’uns 30 euros.

Assistència a Judici:  Es van proposar 150 euros per assistència presencial i 90 per assistència telemàtica.

Guàrdies de Disponibilitat: Es planteja reprendre la disponiblitat horària fora de l’horari de treball recollida a l’article 3.6 de l’Acord de Condicions però aplicada durant tot l’any. La idea seria fer les hores extres realitzades, amb un mínim establert en cas d’activació. Segons les característiques  de cada àrea regional hi hauria una o dues patrulles que es podrien activar. La DGAR ens comunica que ho estudiaran, mirarem de concretar-ho a la propera reunió.

 En general sembla que únicament ens aplicaran els complements que ja gaudeixen altres cossos (menys l’Activació de Mínims que no volen aplicar encara que si la tinguin al cos de Bombers), sembla impossible ser el primers en gaudir de complements propis perquè “no es vol ofendre als germans grans”, sempre em d’anar a rebufo…

 

NECESSITATS DE SERVEI I REGULACIÓ DE PERMISOS

Encara tenim pendent la negociació de la instrucció que reguli la concessió de permisos que defineixi temps d’anul3lai la definició del que es consideren Necessitats del Servei. L’article 6.2  de l’Acord de Condicions estipula que «Per norma general es concediran permisos sempre que quedin garantides les Necessitats del Servei…». la falta de concreció d’aquestes necessitats ha portat històricament a molts abusos i arbitrarietats i per això l’any passat a la  reunió de Seguiment de l’Acord de Condicions, per petició d’IAC-CATAC, es va acordar consensuar una definició.

En aquesta reunió vam plantejar una possible definició però s’ha de treballar més per trobar el consens, esperem que a la propera reunió del mes de maig acordem una definició que permeti garantir el servei públic i alhora respecti el dret dels treballadors a gaudir de permisos. En relació a la instrucció que reguli els permisos esperem ens facin arribar aviat esborrany per començar a negociar-la.

Permisos de Setmana Santa: Com havien sortit alguns dubtes i s’estaven fent algunes interpretacions restrictives del que disposa l’Acord de Condicions en algunes comarques i àrees regionals es va aclarir el següent:

1- En el període de Setmana Santa (tot i que l’Acord no ho concreta hem d’entendre que aquest període són únicament els quatre dies des de Divendres Sant fins al Dilluns de Pasqua) es podran gaudir de permisos sempre que quedi garantit que un de cada tres agents de plantilla sigui operatiu. Com el concepte de plantilla no està definit acordem a la reunió que per plantilla s’ha d’entendre  als qui pertoqui treballar. De fet el  costum al cos ha estat interpretar-ho així i en la majoria de comarques mai ha hagut problema per gaudir de permisos durant el cap de setmana de SS.

2-Ja no es publicarà instrucció que restringeixi alternativament la concessió de permisos entre Divendres Sant i Dilluns de Pasqua com fins ara, serà a criteri del CAR corresponent decidir quin dels dos dies restringeix els permisos.

 

INSTRUCCIÓ SERVEIS EXTRAORDINARIS

Fa unes setmanes les OO.SS. vam rebre l’esborrany d’una instrucció per la qual s’estableixen els criteris i el procediment per tramitar els serveis extraordinaris. De fet és una modificació de la instrucció 16/2023 que va imposar l’anterior Director General sense cap negociació, i és la instrucció en la que es basa la circular del Pla de Reforç de Vigilància als ENPE. Doncs bé a la reunió IAC-CATAC vam denunciar que aquesta instrucció incompleix de forma flagrant l’Acord de Condicions quan diferencia entre serveis extraordinaris programables i serveis extraordinaris sobrevinguts. Els primers no tenen cabuda en el nostre marc normatiu, perquè les hores extres sempre s’han d’entendre com a sobrevingudes, en cap cas es poden programar atès que el contrari suposaria una ampliació de la jornada laboral encoberta. Com a sindicat això és del tot inadmissible. A més l’Acord de Condicions defineix sense cap mena de dubte a l’article 3 quin és el nostre horari laboral i quins canvis d’horari com a màxim ens poden obligar a fer a l’any sempre amb la corresponent compensació horària. Per tant aquesta instrucció queda en suspens i la DGAR ha de reformular aquesta instrucció per donar compliment a l’Acord de Condicions.

 

CIRCULAR REFORÇ ALS ENPE

IAC-CATAC també vam denunciar que aquesta circular incompleix l’Acord de Condicions si es vol aplicar als agents als quals els hi pertoca treballar per quadrant aquell dia, perquè tal com hem explicat abans els hi obliga a realitzar una jornada superior a l’establerta de forma programada. Per tant aquesta circular s’ha de modificar de forma que no s’obligui a ningú a qui li pertoqui treballar a fer més hores, i si es vol canviar l’horari que es faci sota el que estipula l’Acord de Condicions. A més en cas de generar hores també se’ls hi hauria de deixar escollir entre compensar o cobrar. Els que hi vagin de manera voluntària (que se suposa seran la majoria) en dia de descans accepten les condicions de la circular i per tant no hi ha res a dir.

També es va suggerir que aquests serveis, tot i la planificació que es faci, puguin ser coberts a darrera hora si hi haguessin vacants.

 

PREU I GAUDIMENT HORES EXTRES

El passat dia 24 de març vam mantenir la reunió que fem trimestralment amb la Directora General (passarem resum aquesta setmana perquè tenia que fer-nos arribar algunes qüestions que es van plantejar) i en relació a l’actualització del preu de l’hora extra el que ens va comunicar és que Funció Pública ha demanat algunes modificacions  tècniques a la memòria econòmica i que un cop això estigui resolt ho haurà d’autoritzar Economia perquè després podem negociar entre les OO.SS. i la DGAR… en tot cas (com també ens passa amb la Jubilació Anticipada) sembla que sempre està l’excusa burocràtica per posar pals a les rodes. Fa ja dos anys que IAC-CATAC   i la Intersindical vam denunciar que el preu de l’hora extra era inferior al preu de l’hora ordinària i encara estem com estem!

A la reunió del Grup de Treball vam tornar a parlar-ne i sembla que quan per fi tinguem el preu actualitzat aquest estarà al voltant del que les OO.SS. vam proposar fa més d’un any: 25 euros l’hora diürna i 30 euros la festiva i nocturna. De fet és el preu aproximat que actualment estan cobrant altres cossos.

Des d’ IAC-CATAC vam fer la reflexió que amb el preu actual de l’hora extra no estaven pas motivant gaire a la plantilla a oferir-se voluntaris per fer reforç als ENPEs… . Per això vam demanar que un cop s’actualitzi el preu de l’hora extra s’apliqui  amb efectes retroactius a 1/1/25.

Gaudiment Hores extres al període d’estiu: Al correu que es va enviar adjuntant la nova fitxa F02D, actualitzada per poder recuperar les hores extres i de flexibiitat de jornada fins al 31/12, es deia que no es podria gaudir de recuperació d’hores durant el període d’alt risc d’incendi. Sembla que això es deu a una traslació errònia dels que es va acordar en el seu moment. En aquest sentit no hi ha cap dubte que es poden gaudir fins a 30 hores durant el períde d’estiu (15/06 al 15/09) com contempla l’article 6.2.1 de l’Acord de Condicions

 

DISTRIBUCIÓ PLACES NOVES D’AGENT 

La DGAR ens va facilitar la llista de la distribució de les 69 noves places d’agent que s’oferiran al proper concurs. Els  criteris principals tinguts en compte han estat el nombre d’agents en GE/GS, població, nombre d’incidències i existència de Parcs Naturals. Aquesta vegada no em fet cap proposta alternativa atès que l’any passat no van canviar ni una coma i suposem que aquest any tampoc ho faran, a més la proposta ens sembla força raonable.

Noves places d’Agent Major: Amb les places noves d’agent major que s’han creat i oferit al concurs de mèrits en curs d’aquesta categoria el total de places a la RLT són únicament 113!! Des d’ IAC-CATAC exposem que és lamentable que una figura que considerem cabdal pel CAR s’hagi menyspreat d’aquesta manera. Amb la ingent quantitat de tasques que fem l’única manera de ser eficients i estar motivats és mitjançant l’especialització, i els darrers anys únicament s’ha potenciat per la via dels GE/GS. De les 160 places previstes al 2010 hem passat a unes pírriques 113 (que es  cobriran a la convocatòria prevista per la tardor), i això ha comportat incongruències com per exemple que comarques com el Pallars Jussà o la Terra Alta no tincguin AM forestal. Creiem que com a mínim hauria d’haver un AM per cada categoria i comarca, però considerem que el desitjable  seria que cada dia de treball hi hagués un AM de cada especialitat a totes les comarques.

 

BASES DEL CONCURS DE TRASLLATS

Fa setmanes ens van enviar l’esborrany del proper Concurs de Mèrits i Capacitats (el Concurs de Trasllats de tota la vida) que ha de publicar-se en breu i es resoldria cap al mes d’octubre. Les bases són pràcticament idèntiques a les anteriors excepte perquè preveu que hi hagi dues fases segons estipula la Llei 8/2023 de 12 de maig que regulava els processos d’estabilització a la seva disposició addicional primera. La DGAR creu que a la segona fase anirien únicament els agents de la convocatòria 643 però aquesta és una interpretació de la norma que creiem esbiaixada i no compartim. Fa pocs dies ens han comunicat que l’Assessoria Jurídica d’Interior ho interpreta de la mateixa manera que la DGAR però no ens han facilitat l’escrit raonat que justifiqui aquesta decisió. Esperem que ens ho enviïn per poder valorar-lo.

 

EXTENSIÓ SENTÈNCIA D’AGENTS MAJORS

Ens comuniquen que ja s’ha enviat des de la DGAR la documentació de cada interessat perquè la signi el Secretari General, un cop arribi signada començaran els pagaments. Això sí no ens poden indicar quan arribarà el pagament tot i que no hauria de trigar gaire, veurem.

 

Seguim i Salut!