BORSA OBERTA D’OCUPACIÓ TEMPORAL
MESA SECTORIAL
Cataccrac Borsa Ocupació Temporal
El 9 de desembre s’ha convocat una Mesa Sectorial Extraordinària per aprovar la Borsa Oberta d’Ocupació Temporal a la Generalitat de Catalunya per al personal d’administració i serveis. Des de IAC-CATAC considerem que aquesta borsa és positiva per cobrir les places amb interinatges d’una forma transparent i objectiva. Erradiquem la subjectivitat de l’entrevista que hi havia fins ara, i soluciona, en part, la problemàtica de les places ofertes a l’ATRI. El funcionament d’aquesta borsa serà completament informatitzat i transparent i obliga a les altres borses específiques existents a adaptar-se a aquest funcionament en el període d’un any. Aquesta borsa homogeneïtza els criteris de selecció i redueix els terminis per cobrir les places amb personal interí.
La creació d’una borsa és una demanda històrica de IAC-CATAC que ja el 2018 vam negociar però finalment va decaure. Ara, amb aquesta borsa, que engloba tots els departaments de la Generalitat de Catalunya, millorarem la transparència i l’objectivitat de les adjudicacions de les places. Ara bé, tot el funcionament d’aquesta borsa s’ha d’acompanyar amb el compliment de la legislació i que l’administració convoqui periòdicament els processos de selecció i provisió de tots els cossos de la Generalitat de Catalunya per no tornar a arrossegar deu anys sense convocatòries d’oposicions i concursos de trasllats. IAC-CATAC considerem que les places ATRI no han de ser el sistema de promoció del personal funcionari i que s’ha de realitzar mitjançant els processos adequats. També, des de IAC-CATAC no creiem que la creació constant de programes que acaben fent tasques estructurals sigui la forma de fer créixer l’administració.
Tot seguit fem una anàlisi dels aspectes més destacats de la borsa i del seu funcionament:
*Les places vacants estructurals s’oferiran en una primera fase per ATRI per a personal funcionari del mateix cos per cobrir-se mitjançant comissió de serveis. En cas que quedi deserta aniria automàticament a la borsa.
Ara bé, en cas que la borsa adjudiqui una plaça vacant, aquest nomenament de personal interí restarà restringit a 3 anys, en compliment de l’article 10 del TREBEP. Cal tenir en compte que l’administració està obligada a convocar oposicions cada tres anys i es compromet que així es faci per no caure en els errors del passat.
Aquest funcionament de la borsa afecta a l’àmbit del personal administratiu i tècnic de l’administració de la Generalitat de Catalunya de tots els departaments i dona un marge d’un any perquè les borses específiques s’hi adaptin i utilitzin aquest sistema automatitzat. Les borses específiques són:
- Personal PAS de centres educatius
- Personal veterinari d’escorxador i sales de desfer
- Educadores Socials del Departament de Drets Socials
- Personal del SOC
Personal laboral temporal: la Comissió Negociadora del Conveni Únic podrà pactar la incorporació al Conveni del sistema de la borsa temporal i, posteriorment, l’aplicació de les normes de funcionament s’haurà de regular als diferents Comitès Intercentres dels diferents departaments.
Funcionament de la borsa
La inscripció és oberta i s’hi pot inscriure lliurement tothom. Hi ha uns barems que més endavant explicarem. És important destacar que hi ha una única borsa per a cada cos, escala o especialitat. Una mateixa persona es pot inscriure a les diferents borses que vulgui, sempre que compleixi els requisits. Quan una persona estigui en situació activa perquè ja està cobrint una plaça, automàticament quedarà en situació de no disponibilitat respecte a les altres borses, incloses les borses específiques, que estaran vinculades perquè utilitzaran el mateix aplicatiu.
Així doncs, la participació a la borsa està limitada a les opcions triades. En la inscripció s’haurà de triar l’àmbit territorial, que seran les comarques, i es permetrà escollir-ne diverses, tot i que sempre n’hi haurà una de preferent. En cas que en una comarca no hi hagi candidates s’oferiran les places a les candidates d’àmbits territorials de les comarques de major accessibilitat en transport públic.
També es podrà escollir la disponibilitat de jornada: sencera, parcial o totes dues.
La persona interessada s’ha de donar d’alta al portal web habilitat, que entrarà en funcionament un cop ho aprovi el Consell de Govern; la previsió és que al primer trimestre del 2025 ja estigui operativa. La veracitat de les dades és responsabilitat de la persona i comportarà penalitzacions en cas que no siguin verídiques. Les dades personals, administratives i acadèmiques s’hauran d’emplenar manualment per cada persona.
El funcionament serà que hi haurà una crida: al principi, una trucada o mail directe; i, més endavant, amb la borsa ja en ple funcionament amb una evolució de l’aplicatiu, un sistema a través de mitjans electrònics que asseguri el registre i la realització de dos intents de comunicació a la persona interessada.
A l’inici de la borsa hi haurà unes excepcions a la inscripció voluntària:
- El personal funcionari interí en servei actiu s’inscriurà d’ofici al cos, escala o especialitat, àmbit territorial i disponibilitat de jornada que ocupa.
- A les persones que han superat un procés selectiu sense obtenir plaça, se’ls enviarà una comunicació d’inscripció a la borsa. Passarien automàticament a les primeres posicions.*
- A les persones desplaçades arran dels processos d’estabilització, se’ls enviarà una comunicació d’inscripció a la borsa i seran baremades d’acord amb la puntuació que els correspongui.
*Les primeres posicions a la borsa són prèvies a l’aplicació del barem, és a dir, que les persones aprovades sense plaça dins el 15% addicional, que fixa l’article del DL 1/97, passaran per davant de les persones baremades a la borsa.
Aquestes inscripcions no detreuen que es puguin apuntar a altres cossos de la borsa.
Barems de la borsa
Criteris de desempat
Aspectes claus de la borsa i el seu funcionament
La inscripció és oberta i es pot fer en qualsevol moment i té efectes des de l’alta. Hi ha una baremació bimensual dels mèrits que assignarà un número de posició a la borsa a cada persona. No es baremaran les dades de l’alta ni les noves dades aportades fins al moment de la baremació bimensual. El llistat de les persones inscrites es classifica de forma pseudoanonimitzada i es publicarà al web de Funció Pública i serà d’ús públic. La crida es realitza segons l’ordre de puntuació, a excepció de les places de via de reserva a persones amb discapacitat. Per a cada departament i organisme autònom, 1 de 14 ofertes de treball l’ocuparà personal amb discapacitat acreditada. En cas que no sigui possible proveir la plaça en via de reserva perquè no hi ha candidates, passaria als barems de la borsa.
Les persones inscrites en diverses borses un cop estiguin en actiu en una d’elles tindran la situació de no disponibilitat respecte les altres borses i no podran ser cridades fins a la finalització del nomenament. La situació d’actiu estarà inclosa, igualment, dins la baremació bimestral.
Causes de baixa de la borsa
* En dos nomenaments diferents, amb tràmit d’audiència prèvia a l’interessat i en un període inferior a 1 any. S’hauran d’analitzar per la Comissió de Seguiment de la Borsa i prescriuran a l’any.
Finalment, adjuntem el document de Funció Pública sobre el funcionament de la Borsa Oberta d’Ocupació Temporal.