SECCIÓ SINDICAL D’EDUCACIÓ

RESUM INFORMATIU DE L’OFERIMENT DELS EXÀMENS DE SALUT

 

 

INFOCATAC Exàmens Salut Educació

 

 

IAC-CATAC volem informar sobre l’obligació legal del Departament d’Educació d’oferir l’examen de salut i la no obligació de la persona treballadora d’acceptar-lo però sí de col·laborar perquè l’activitat preventiva en relació al lloc de treball es pugui realitzar.

 

El Departament ha preparat una licitació basada en l’Acord Marc del Serveis de Prevenció que presten serveis a la Generalitat 2019/2. L’oferiment s’adreça exclusivament al personal en actiu del Departament d’Educació (personal docent, professionals d’atenció educativa i personal d’administració i tècnic i laboral). La realització de l’examen de salut ofert no es fa per altres persones que puguin prestar servei al centre com ara personal de l’ajuntament del municipi, personal d’altres empreses, monitors de menjador, etc. ni per personal de centres concertats, privats o d’altres titularitats.

 

IAC-CATAC volem incidir sobre els canvis en el procediment d’acceptació/renúncia que serà mitjançant una enquesta situada a la intranet -portal de centre- a la qual s’accedirà amb l’usuari Gicar. Es mantindrà el format pdf/paper per a situacions excepcionals. Els sistemes de comunicació seran els següents: Publicació a la intranet amb usuari Gicar, Correu e. que s’envia al correu corporatiu de la persona i també s’envia al correu del centre.  El correu que proporcionarà el Departament d’Educació a l’SPA (Servei de Prevenció Aliè) serà el correu corporatiu (xtec o gencat), si la persona no l’utilitza normalment cal que hi accedeixi. 

 

S’està treballant per fer també l’enviament per E-valisa. El Departament haurà de gestionar les acceptacions per comunicar-ho a l’empresa  perquè puguin preparar l’agenda de visites.

 

Cal que remarcar que és molt important que en el cas que hi hagi canvis en la direcció del centre que es transmeti aquesta informació a l’equip entrant.

 

També és important que les persones interines o substitutes que hagin començat a treballar amb posterioritat a l’enviament dels correus ha de ser la direcció del centre qui els transmeti l’oferiment als exàmens de salut. Les persones alliberades sindicals parcials rebran l’oferiment en el centre on treballen i les alliberades totals el rebran separadament.

 

 

 

EXÀMENS DE SALUT

 

A través dels exàmens de salut individuals, podem tenir una visió col·lectiva, i detectar els riscos als que el personal està més exposat i aplicar-hi mesures preventives. Està garantit el secret professional per vigilància de la salut.

Els exàmens de salut constaran de:

  • Qüestionaris de salut relacionats amb el risc de càrrega vocal, el risc psicosocial i el risc biològic.
  • Analítica, que inclourà determinacions serològiques d’acord amb el resultat del qüestionari d’estat immunitari.
  • Història clínica, personal i laboral.
  • Hàbits tòxics: alcohol, tabac i altres drogues.
  • Exploració física, incloent mesures antropomètriques i tensió arterial (TA)
  • Proves complementàries:
    • Espirometria
    • Control visió (inspecció ocular, agudesa visual mono i binocular amb i sense correcció).
    • Electrocardiograma (majors de 40 anys)

 

Es faran audiometries únicament a les persones que pels riscos inherents al lloc de treball que ocupen, els sigui necessari (principalment tallers).

 

Els qüestionaris de salut serveixen per a detectar indicis i avisar al personal mèdic que fa la valoració, no són diagnòstics.

 

N’hi ha de tres tipus:

 

  • Formularis de la veu. Qüestionari de patologia laríngia. Índex d’handicap vocal.

L’afectació de nòduls a les cordes vocals és una malaltia professional docent i la diferència entre la gestió de l’atenció sanitària d’aquelles persones que puguin presentar afectacions de la veu entre:

 

  • Personal PAS o docent interí: Sempre que pertanyin al règim general de la Seguretat Social, hauran de dirigir-se a ASEPEYO (Mútua Col·laboradora de la Seguretat Social en temes d’accidents i malalties professionals del Departament).

 

  • Formulari sobre el sistema immunitari, relacionat amb l’estat vacunal i els riscos biològics als que la persona pugui estar exposada en determinats llocs de treball . Les persones que tenen accés a la MEVA SALUT de l’ICS hi poden trobar la informació sobre el seu estat vacunal.

 

  • Formulari de salut general anomenat “Goldberg”, que es tracta d’un indicador de salut mental i psicosocial. Si aquest surt positiu, s’obren dos formularis més (PSQCAT i llistat d’esdeveniments estressants).

 

Els resultats dels exàmens de salut de les treballadores i treballadors constaran d’un informe mèdic i d’un informe d’aptitud del lloc de treball.

 

 

A partir del llistat de les persones que han acceptat la realització dels reconeixements mèdics, es programaran les visites en les agrupacions de municipis que convingui a partir de les dades d’acceptació.

 

Des de l’empresa s’envien els llistats amb la planificació de les visites als centres per tal que assignin les persones a les hores més convenients.

 

Es coordinarà amb les direccions dels centres per distribuir espaiadament les persones que surtin del centre.

 

Cal que a cada centre de treball hi hagi una persona referent per comunicar-se amb l’empresa sigui la direcció o una altra persona designada. No es poden fer comunicacions directes de les persones treballadores amb l’empresa per sol·licitar/modificar visita mèdica. Les persones que estan de baixa no poden fer el reconeixement mèdic.

 

En aquells municipis on no hi ha centre mèdic físic els exàmens de salut es faran en Unitats Mòbils(UM) amb autorització sanitària, són furgonetes grans amb dos despatxos. Les UM s’ubicaran principalment en Instituts, preferiblement a l’interior del recinte però també podrà ser en escoles o a l’exterior. Els centres que reuneixin els requisits d’accés caldrà que realitzin la Coordinació d’Activitats Empresarials CAE amb el Servei de Prevenció Aliè (SPA) i comptaran amb la col·laboració i suport de la Secció de PRL del ST Lleida.

 

IMPORTANT: No es farà analítica d’orina. El dia de la visita, les persones que acceptin fer l’analítica, hauran de presentar-se amb dejú de 4 hores prèvies a l’hora assignada. Sí que està permès beure aigua i prendre medicació.

 

El personal mèdic realitzarà l’anamnesi i l’exploració física i el personal d’infermeria realitzarà les proves complementàries. És molt important que les persones quan es presentin a la visita presencial que ja hagin omplert els qüestionaris de salut. El temps  de la visita, per persona, serà d’uns 20 minuts aproximadament (10 minuts amb infermeria i 10 minuts amb metge/metgessa del treball)

 

Entre 15 i 30 dies després de la realització de la visita mèdica es rebrà l’informe mèdic. Aquest, només estarà a disposició de la persona, l’única informació que rep el departament d’Educació és el certificat d’aptitud o no aptitud de la persona en relació al lloc de treball que ocupa i si s’escau les recomanacions en relació a mesures a aplicar per desenvolupar el mateix.

 

SOL·LICITUDS

 

En el cas que no sigui possible omplir el document pdf editable allotjat a la mateixa intranet, que s’enviarà el recordatori a les treballadores per email, també s’enviarà el llistat de les persones que consta que treballen al centre a la directora/director.

 

Per altres situacions com persones que per diverses raons no rebin el correu electrònic amb els enllaços o que, havent provat d’emplenar l’enquesta telemàtica no disposessin d’accés a la mateixa s’ha habilitat un formulari en format PDF. Aquest formulari estarà disponible a la Intranet i les direccions dels centres els hauran de fer arribar a la secció de PRL corresponent segons el territori d’adscripció.

 

La informació referida a aquest oferiment es realitzarà per les següent vies:

 

  • Accés a la Intranet Portal amb usuari GICAR. Allà hi trobareu la informació relativa a la campanya de reconeixements mèdics de l’any 2024 i els enllaços a l’enquesta telemàtica d’acceptació/renúncia, l’enquesta en format PDF (només pels casos que no es pugui emplenar l’enquesta telemàtica), i l’enllaç als qüestionaris específics de salut.
  • Difusió als centres educatius, mitjançant el correu electrònic, amb tota la informació tractada en la reunió de prevenció.
  • Correu electrònic individualitzat al correu corporatiu i possiblement e-valisa.
  • Resulta necessari que les direccions de centre reenviïn, al personal del centre, el correu informatiu que hauran rebut també a l’adreça genèrica del centre. D’aquesta forma hi haurà més garantia que la informació arriba a les persones destinatàries finals.

 

L’enquesta en format PDF només es farà servir davant situacions excepcionals (persones que no disposin d’usuari GICAR, dificultats per emplenar l’enquesta en format telemàtic, que no disposin habilitada l’enquesta, i si no s’ha pogut solucionar també serà així per les persones que treballen i en el centres que no tenen docència directa CRP,EAP,CREDA etc.). Aquests formularis en format PDF, s’hauran d’enviar a la Secció de PRL del ST corresponent.

 

Una vegada finalitzat el termini establert, es farà arribar a les direccions dels centres un llistat amb la informació relativa a les persones que han acceptat, que han renunciat i que no han donat resposta a l’oferiment. Cal que les direccions incentivin que les persones responguin.

 

IMPORTANT: Tant si es la persona es vol realitzar el reconeixement mèdic com si no se’l vol fer el Servei de Prevenció de Riscos Laborals necessita disposar de la resposta a l’enquesta indicant SI o NO, conforme accepta o renuncia a l’oferiment.

 

El correu que proporcionarà el Departament d’Educació a l’SPA (Servei de Prevenció Aliè) serà el correu corporatiu (xtec o gencat),si la persona no l’utilitza normalment cal que hi accedeixi. Les persones que acceptin quan entrin a respondre els qüestionaris de salut caldrà que informin el correu on voldran rebre les comunicacions de l’SPA (hora de visita i resultats de l’informe mèdic).

 

Tota la informació i els enllaços estaran situats a la Intranet Portal, a la següent ubicació:

 

  • Persones/ Seguretat i Salut Laboral/ Examen de Salut

 

 

 

ALTRES QÜESTIONS D’INTERÈS

 

  • Com s’informarà al personal nou que no té accés al correu electrònic i que per tant, no rebran l’oferiment?

La direcció del centre els ho haurà de comunicar. Si s’han incorporat durant el període de temps que l’enquesta està activa hauran de provar a emplenar l’enquesta en format telemàtic. Si no hi poguessin accedir se’ls lliurarà l’enquesta d’acceptació/renúncia en format PDF.

 

  • En quina franja horària es realitzaran els exàmens de salut? Quina durada aproximada tindran els exàmens de salut?

Es realitzaran al matí en tot cas i durant l’horari laboral (entre les 8h i les 13-14h). Tindran una durada d’uns 20 minuts.

 

  • On es poden consultar les dades de vacunació, en cas de que la persona no ho tingui?

A l’aplicació de l’ICS La meva salut.

 

  • Es podrà optar a examen de salut sense analítica?

Sí que serà possible. Tant la revisió com l’analítica són voluntàries.

 

  • Enllaços a ubicacions rellevants:

Informació relativa als exàmens de salut a la intranet a l’espai personal-prevenció de riscos

També es podrà consultar la informació específica de la campanya al subapartat del Servei Territorial on es treballi .

 

  • Quan s’iniciarà aquesta campanya de salut 2024?

L’oferiment es fa ara al setembre i la realització s’anirà fent aproximadament des del dia 1 d’octubre i progressivament fins el dia 15 de desembre del 2024. L’empresa que fa els exàmens de salut cal que disposi, al més aviat possible, el nombre de persones que faran els exàmens per anar-les programant.

 

  • El personal que està de baixa pot realitzar els reconeixements mèdics?

No, les persones que estan de baixa no poden realitzar els exàmens de salut perquè una persona en situació de baixa és No apte.

  • Delegades sindicals amb centre als municipis de l’oferiment estaran a l’aplicatiu del centre?

Les persones delegades sindicals rebran un correu informant-les de l’oferiment i si no poden accedir a respondre l’enquesta telemàtica caldrà que omplin el pdf d’acceptació renúncia i l’enviïn a la Secció PRL del seu Servei Territorial.

 

  • Com es comunicarà el servei de prevenció?

El correu que proporcionarà el Departament d’Educació a l’SPA (Servei de Prevenció Aliè) serà el correu corporatiu (xtec o gencat). Si la persona no l’utilitza normalment cal que hi accedeixi. Les persones que acceptin quan entrin a respondre els qüestionaris de salut caldrà que informin el correu on voldran rebre les comunicacions de l’SPA (hora de visita i resultats de l’informe mèdic).

 

Atenció a consultar el correu brossa per si el correu s’hagués guardat allà.

 

  • Poden haver problemes tècnics?

Podria haver un funcionament deficient del navegador a l’hora d’obrir la intranet (aparició breu o distorsionada de la informació). Això és un problema degut a les galetes que estan dins del navegador d’aquell ordinador i que cal provar d’accedir des d’un altre navegador (Google Chrome, Edge, Mozilla). També hi ha l’opció de fer navegació d’incògnit.

 

  • Què passa amb les persones substitutes?

S’està en procés de modificar la situació de les persones substitutes en la línia que quan una persona finalitza la substitució continuarà adscrita al centre a l’espera d’un nou nomenament. I si aquesta situació possibilitarà que la persona que ha acabat la substitució pugui realitzar l’examen de salut? Per tal que una persona pugui fer l’examen de salut cal que estigui en situació de treballadora activa del Departament d’Educació. Caldrà esperar que es clarifiqui en quina situació laboral es troben aquestes persones.

 

  • Les persones que estan de permís poden fer l’examen de salut?

Si el permís és de curta durada sí, si és de llarga durada no, ja que cal que la persona en el moment de l’examen de salut estigui activa i d’alta efectiva.